Nieuws
Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail
6 februari 2017 - DHL Express maakt de resultaten bekend van het onderzoek naar de belangrijke groeikansen voor retailers en producenten met een internationaal online aanbod.
Het rapport – The 21st Century Spice Trade: Een Gids Voor Cross-Border E-Commerce Mogelijkheden – laat een gedetailleerd beeld zien van de markten en producten met de grootste groeikansen, de beweegredenen en voorkeuren van klanten bij cross-border winkelen en de succesfactoren voor online retailers die internationaal willen groeien. Het onderzoek richt zich vooral op de mogelijkheden voor premium producten en diensten met een hoge waarde omdat deze het grootste deel vormen van de cross-border transacties.Sterke groei
Het rapport laat zien dat cross-border winkelen groeikansen biedt die retailers in geen enkele andere markt kunnen vinden: voorspeld wordt dat cross-border retail volumes per jaar 25 procent zullen groeien in de periode van 2015 tot 2020 (van 300 miljard tot 900 miljard dollar) – wat twee keer zo snel is in vergelijking met de groei van de binnenlandse e-commerce. Online retailers zullen hun verkopen met gemiddeld tien tot vijftien procent zien groeien wanneer zij producten en/of diensten internationaal gaan aanbieden. Het aanbieden van premium producten of diensten geeft een extra impuls: retailers en producenten die snelle bezorging in hun webshop bieden, groeien gemiddeld 1,6 keer zo snel als spelers die dit niet doen.
Internationale webshop
"Het versturen van pakketten over de grens is veel gemakkelijker dan veel retailers denken. We zien bij onze klanten het positieve effect dat een internationale webshop heeft op de groei van een bedrijf," aldus Ken Allen, CEO, DHL Express. "We zien ook dat feitelijk elk product in potentie doorontwikkeld kan worden naar premium, zowel door luxere uitvoeringen van hogere kwaliteit te maken, als door het bieden van extra services voor veeleisende klanten. De mogelijkheid om ‘wereldwijd te denken’ en ‘premium te denken’ is er voor vrijwel alle retailers in alle markten."
Ontwikkeling e-commerce
Het rapport is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door een toonaangevend wereldwijd management consultancy bureau. Daarnaast is gebruik gemaakt van een enquête onder meer dan 1.800 respondenten uit de retail in zes landen. Het onderzoek laat de ontwikkeling van de e-commerce zien, waarbij zowel aanbod als vraag zich steeds verder ontwikkelen. Producenten hebben steeds meer voordeel van e-commerce omdat de tussenhandel kan worden overgeslagen en producten rechtstreeks aan de eindconsument kunnen worden aangeboden. DHL verwacht daarom dat producenten door middel van cross-border e-commerce 30 procent sneller kunnen groeien dan andere retail partijen. In de meeste markten worden klanten veeleisender. De mogelijkheid om producten te retourneren, aantrekkelijke aanbiedingen en vertrouwen in de webshop zijn de drijvende factoren voor een aankoop bij een buitenlandse webshop.
Belangrijkste uitdagingen
Volgens consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen voor cross-border aankopen een tijdige levering, vertrouwen in de webshop, prijsstelling en klantervaringen. Online retailers kunnen een aantal eenvoudige stappen nemen om de buitenlandse vraag in kaart te brengen, deze vervolgens te ontwikkelen om uiteindelijk het aanbod af te stemmen op de behoefte van buitenlandse klanten. Het rapport toont aan dat e-commerce de aanzet heeft gegeven tot een nieuw ecosysteem van kant-en-klare software oplossingen (zoals betaalprogramma’s en programma’s die de ervaring en bezoektijd van een lokale klant in beeld brengen). Hierdoor kunnen retailers hun aanbod eenvoudig aanpassen aan de wensen van klanten uit het buitenland. Mondiaal opererende logistieke partijen kunnen ondersteuning bieden bij het vinden van de juiste balans tussen centrale en lokale warehousing en fulfillment, terwijl snelle, betrouwbare en flexibele afleveropties kunnen worden ingezet om van geïnteresseerde bezoekers van een webshop loyale klanten te maken. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief