Nieuws
Tips voor het inkopen van mobiele telefonie
6 februari 2017 - Het bedrijfsleven heeft de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt op het gebied van communicatie. Vaste lijnen komen steeds minder vaak voor, terwijl steeds meer medewerkers een smartphone gebruiken.
Desondanks hebben maar weinig bedrijven inzicht in de inkoop van mobiele telefonie. Dat stelt Lars Braamhaar, initiatiefnemer van MobielAbonnement.nl.Wat heeft het bedrijf nodig?
Voor zakelijke contracten bestaan geen standaardbundels, weet Braamhaar: "Iedere bundel wordt op maat gemaakt. Ze kunnen worden aangepast op een bedrijf, een bedrijvengroep of zelfs op het verbruik van één persoon." Hij wijst daarbij ook op de prijs van de dienst; er is ruimte om over de prijs te onderhandelen.
Bij het aantrekken van een nieuwe leverancier voor zakelijke mobiele telefonie is het volgens Braamhaar key om de provider te vragen een goed voorstel te doen. Daarbij tipt hij gebruik te maken van de optie om bundels te individualiseren. Vooral voor internationale bedrijven kan dat een flinke besparing opleveren.
Concept contract
Wie op zoek gaat naar een geschikte aanbieder voor zakelijke mobiele telefonie, zal al snel merken dat er maar een paar grote partijen actief zijn. Daardoor hebben bepaalde mobiele providers veel macht. Braamhaar adviseert om een conceptcontract van de aanbieders te vragen: "Zelf een eisenpakket opstellen is meestal niet mogelijk. Door een conceptcontract op te vragen is meteen duidelijk wat er geboden wordt."
Contractduur
Waar het bij consumenten voordelig kan zijn te kiezen voor een lange contractduur, is dat bij de zakelijke mobiele markt anders. De markt van mobiele communicatie is namelijk onderhevig aan vele veranderingen. Nieuwe middelen zijn snel beschikbaar en er wordt steeds meer data gebruikt, in plaats van gebeld. Een contract zou niet langer moeten duren dan drie jaar, adviseert Braamhaar. Wie toch voor een langere contractduur wil kiezen, kan dat het best doen met een benchmark.
Vergelijken
Voor consumenten bestaan er online vergelijkers. Voor de zakelijke markt valt er nauwelijks van vergelijkingstools te spreken. Daarom moet een manager zelf onderzoek doen naar de prijzen van mobiele telefonie. Dat is ingewikkeld, want de ene leverancier biedt gratis bellen naar Frankrijk, terwijl de andere hogere kosten per minuut in Nederland heeft. Dan is er nog de keuze tussen een mobiel met abonnement of een zakelijke sim only.
Het is bijna onmogelijk om de prijs van een belminuut of van een MB data te vergelijken. MobielAbonnement.nl geeft een tip om een passende oplossing te vinden: "Maak een prijzenblad op dat wordt meegestuurd met de uitvraag. Als de werkgever zelf een vergelijking zou maken op basis van de ter beschikking gestelde informatie van de leverancier, zou hij of zij daar een dagtaak aan hebben. Dat kan efficiënter."
Einddata
In de meeste gevallen hebben abonnementen een langere looptijd dan werd gedacht. Soms zijn er bijvoorbeeld nieuwe werknemers in dienst getreden, waardoor een nieuw abonnement moet worden afgesloten: "Neem als eis op in het contract dat er sprake is van blok expiratie. Dat houdt in dat ook nieuwe abonnementen binnen het contract dezelfde einddatum hebben," zegt Braamhaar daarover.
Service level agreement
Het is vanzelfsprekend dat een afnemer van zakelijke mobiele telefonie daar redelijkerwijs eisen aan mag stellen. MobielAbonnement.nl raadt zakelijke gebruikers aan om eisen te stellen aan de dekkingsgraad en de Mean Opinion Score; de kwaliteit van het telefoongesprek. 100 procent als dekkingsgraad eisen is geen verstandig idee, in de praktijk is een dekking van 100 procent namelijk niet haalbaar.
Wie last heeft van een slecht ontvangst, kan de leverancier vragen naar de precieze dekkingsgraad en wat er kan worden gedaan aan slechte dekking. Het is een goed idee te vragen naar een dekkingsgraad test en een actieplan bij slechte dekking. Leveranciers kunnen ook extra signaalversterkers plaatsen.
Diensten combineren
Tot slot: in deze branche valt veel korting te behalen. Hoe meer diensten er bij hetzelfde bedrijf worden afgenomen, hoe meer kortingen er mogelijk zijn: "Het is een must om naast mobiele telefonie en data ook de takken vaste telefonie en internet mee te nemen. De kostenpost ‘telecommunicatie’ kan dan flink ingeperkt worden," legt Braamhaar uit.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief