Nieuws
Vijf tips om eenvoudig zakelijke kosten te besparen
10 maart 2017 - Hoewel het veel bedrijven weer voor de wind lijkt te gaan, is het economisch herstel nog wat wankel. Door consumenten wordt meer uitgegeven, en ook ondernemers zien de toekomst van hun bedrijf weer rooskleuriger tegemoet waardoor meer wordt geïnvesteerd.
Als ondernemer hebt u mogelijk ook alweer te maken met een groeiende omzet, maar juist om dat moment is het belangrijk niet de kosten mee te laten groeien. Hoe u zelf zakelijke kosten kunt verlagen? Frank Reyneke van Energievergelijking.nl legt het uit.Kostenbesparing op huisvesting
Reyneke benadrukt dat het vooral bij kleine bedrijven kan lonen om op het gebied van huisvesting samen te werken met anderen. "Denk hierbij eens aan het huren of kopen van een bedrijfspand, waarin u dan gezamenlijk vestigt. Grotere uitgaven zoals dit zijn onmogelijk voor een klein bedrijf alleen, maar wel mogelijk met een gezamenlijke investering."
Kosten besparen op facilitair management
De gezamenlijke huisvesting kan op nog meer manieren zorgen voor lagere kosten volgens Reyneke. "Ook andere kosten, zoals kosten voor interieurinrichting en schoonmaak, kunnen bij een gezamenlijk bedrijfspand gedeeld worden. Leveranciers van bijvoorbeeld kantoormeubilair en kantoorartikelen rekenen bovendien vaak verzend- of bezorgkosten, die gedeeld kunnen worden in het geval van gezamenlijke inkoop."
Lagere energiekosten
Kosten voor energie zoals gas en elektra vormen nog steeds een fikse kostenpost voor veel ondernemers. Reyneke benoemt dat ondanks energiezuinigheid meer de standaard is geworden dan een onderscheidende factor, er nog steeds veel verbeterd kan worden. "Het is goed altijd te streven naar vermindering van het energieverbruik, bijvoorbeeld door het plaatsen van uitsluitend led-verlichting en goede isolatie. Om de energiekosten te verlagen kan ook gedacht worden aan het plaatsen van zonnepanelen. Bij het aflopen van het energiecontract is het altijd aan te raden tarieven van energieleveranciers te vergelijken, waarbij u ook bewust kunt kiezen voor alleen nog maar ‘groene’ stroom en ‘groen’ gas."
Overschakelen naar een papierloos kantoor
Dat papierloos werken geld zou besparen, dat hebben volgens Reyneke al meerdere mensen aangetoond. "Binnen bedrijven wordt nog steeds onnodig veel papier gebruikt. De belangrijkste oorzaken zijn oude gewoonten die moeilijk te doorbreken zijn, en andere bedrijven of overheidsinstellingen vragen om papieren documenten. Ga samen met deze laatste groep in gesprek hoe een goede digitale oplossing gevonden kan worden, en geef medewerkers netbooks of tablets en cursussen om hiermee efficiënt te werken."
Besparen op kantoormeubilair
Reyneke: "De inkoop van kantoormeubilair werd al eerder genoemd. Maar weet u ook dat u fors kunt besparen door te kiezen voor tweedehands meubilair? Dossierkasten, stoelen en bureaus zijn gemaakt met het oog op jarenlang intensief gebruik en daardoor erg degelijk. Door faillissementen verhuizingen is er tweedehands meubilair te koop tegen een fractie van de nieuwprijs."
Hoe voorspoedig het financieel ook lijkt te gaan met uw bedrijf, houd altijd de kosten goed in de gaten om snel in te kunnen grijpen. Houd daarnaast ook oog voor de langere termijn, soms is het nodig te investeren om in de toekomst kosten te kunnen verlagen.
Doorsturen | 5 | Nieuwsbrief