Nieuws
'Scheepvaart in gevaar door daling vrachtprijzen'
17 september 2010 - De scheepvaartindustrie is de financiële crisis nog niet te boven. Het merendeel van de belangrijkste spelers in deze industrie verwacht dan ook dat de vrachtprijs het komende jaar verder zal afnemen, waardoor de sector nog verder onder druk komt te staan.
Dit blijkt uit een studie van Roland Berger onder de belangrijkste spelers in de Duitse scheepvaartindustrie.Nog geen herstel
De crisis heeft bijna alle marktspelers binnen de scheepvaartindustrie geraakt. En hoewel de vrachtverkopen na de crisis langzaam weer toenemen, verwacht driekwart van de respondenten dat de vrachtprijzen in de komende twaalf maanden verder zullen afnemen. Met alle gevolgen van dien. Afhankelijk van het soort vrachtschip verwacht de markt herstel naar het niveau van voor de crisis niet eerder dan half 2011/begin 2012 en voor sommige soorten schepen zelfs eind 2012.
Consolidatie scheepvaartindustrie
"Deze cijfers zijn ook op Nederland toepasbaar. Door de afnemende prijzen zullen de concurrentie en de markconcentratie verder toenemen. Het komende jaar voorzien wij dan ook een consolidatieslag in de scheepvaartindustrie," aldus Seyger. Bedrijven in de scheepvaartindustrie zullen steeds vaker uitwijken naar het buitenland of zich richten op schaalvoordeel door middel van krachtenbundeling.
Financiering
Seyger: "Ook de scheepsfinanciering zal drastisch veranderen. Scheepvaartfondsen zijn de afgelopen periode in elkaar gestort en banken hebben massaal hun leningvoorwaarden aangescherpt. In de toekomst zullen borgvereisten zoals kredietverzekeringen steeds belangrijker worden, terwijl daarentegen garantstellingen vanuit de overheid een minder grote rol gaan spelen." Op dit moment zit ongeveer 29 procent van het scheepskredietportfolio van banken in onder andere herstructurering of liquidatie, wat neer komt op ongeveer 23,7 miljard euro. Met betrekking tot de maatregelen die hun klanten uit de scheepvaartindustrie hebben genomen om de crisis het hoofd te bieden, zijn de banken hoofdzakelijk ontevreden. Volgens deze banken moet er vooral actie genomen worden in het liquiditeitsmanagement, operationele kosten en strategische acties. "Een sanering lijkt de komende jaren dan ook onafwendbaar," besluit Seyger. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief