Nieuws
CRM- of ERP-programma: wat past het beste bij de onderneming?
27 maart 2017 - De termen ERP en CRM worden regelmatig door elkaar gebruikt. Beide programma’s zorgen, mits goed ingezet, voor een hogere efficiëntie binnen het bedrijf en meer omzet.
De systemen kunnen geïntegreerd worden met elkaar, maar ook afzonderlijk van elkaar draaien. Er zijn echter ook duidelijke verschillen. Zo richten beide programma’s zich op andere gebieden. Voordat een keuze voor één of beide systemen wordt gemaakt, is het belangrijk dat de verschillen en overeenkomsten duidelijk zijn. Welke bedrijfssoftware het beste past binnen het bedrijf is namelijk vooral afhankelijk van het doel.Om inzicht te krijgen in de verschillen tussen ERP en CRM software, zet Software Vergelijken de verschillen tussen beide programma’s op een rijtje.
Bedrijfsdoelstelling
Het grootste verschil tussen ERP en CRM zit in de bedrijfsdoelstelling waarvoor de software wordt aangeschaft. Enterprise Resource Planning (ERP) is software waarin de bedrijfsprocessen worden gemonitord. Customer Relationship Management (CRM) software is een programma waarin de klantgegevens en de contacthistorie worden bijgehouden. ERP-systemen richten zich op de interne bedrijfsprocessen, op het bedrijf. CRM software is meer naar buiten georiënteerd. Het is gericht op de commerciële processen van een bedrijf, op de klanten en het vergroten van de sales.
ERP: minder uitgaven
Kies als bedrijf voor een ERP als het voornaamste doel is om de uitgaven te verlagen. Een ERP-systeem brengt de interne bedrijfsprocessen in kaart. Hierdoor is het als manager eenvoudig in te zien waar de workflow geoptimaliseerd kan worden. Het optimaliseren van de workflow heeft als voordeel dat het inzichtelijk is wat op elk niveau in de organisatie gebeurt. De afdeling inkoop krijgt bijvoorbeeld meer inzicht in de voorraad waardoor zij gerichter kunnen inkopen. Hierdoor worden de opslagkosten verlaagd. Een geoptimaliseerde workflow zorgt ervoor dat werknemers efficiënter gaan werken en de interne communicatie wordt verbeterd. Ander voordeel van ERP is dat verschillende bedrijfssoftware geïntegreerd kan worden. Zo kan een boekhoudprogramma aan het ERP-programma worden gekoppeld. Indien gewenst kan CRM-software gekoppeld worden waardoor de ERP ook inzicht biedt in de externe bedrijfsprocessen.
CRM: meer sales
Een bedrijf kan beter voor CRM-software kiezen als het primaire doel is om de sales te vergroten. CRM maakt het makkelijker om de klantrelaties te onderhouden en te vergroten. Hierdoor worden de relatie met de klanten verbeterd. Informatie zoals de klantgegevens en contacthistorie worden ingevoerd en opgeslagen in het systeem. Hierdoor is het snel inzichtelijk wat de behoeftes en interesses van de klant zijn. Op die manier kan een individuele strategie op de klant worden afgestemd.
CRM- of ERP-programma?
Of de onderneming beter voor een ERP- of CRM-systeem kan kiezen is ook afhankelijk van de plek waar de onderneming staat. Een beginnende ondernemer doet er waarschijnlijk verstandig aan om eerst een CRM-systeem aan te schaffen. Voordat een ondernemer de processen kan optimaliseren moeten er processen zijn om te optimaliseren. Als de ondernemer al wat langer meegaat zijn er bedrijfsprocessen en kosten die geoptimaliseerd kunnen worden. De combinatie van een ERP- en CRM-programma zorgen er tezamen voor dat de maximale groei uit het bedrijf wordt gehaald. Het CRM-programma zorgt voor meer sales en het ERP programma voor minder kosten.
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief