Nieuws
Prognose Paasomzet 2,1 procent hoger dan in 2016
13 april 2017 - De supermarktomzet is in maart 2017 met 0,7 procent gedaald naar 3,37 miljard euro (3,39 miljard maart 2016). De omzet per kassabon steeg met 1,8 procent naar 23,19 euro (22,77 maart 2016) maar het aantal uitgegeven kassabonnen daalde in maart 2017 met 2,5 procent.
De omzetdaling wordt echter veroorzaakt doordat Pasen in een andere maand valt; deze viel vorig jaar in maart (week twaalf) en dit jaar in april (week vijftien). Volgens de prognose zal de Paasomzet in 2017 alle records verbreken. Dit blijkt uit onderzoek van GfK.Tijdens Pasen meer aandacht voor tijdelijk luxer merk
Supermarktformules verkopen tijdens Pasen veel tijdelijk assortiment onder eigen merk. Vooral de luxe bovenkant van het eigen merk wordt met Pasen naar verhouding veel verkocht (bv AH Excellent, PLUS Moment en Lidl Delicieux). Er worden veel folders ingezet om het luxe assortiment onder de aandacht te brengen. De top vijf artikelen met Pasen zijn paasbrood, toastjes, ijs desserts, voorgebakken brood en chocolade. Nieuw in de Paas top vijftien zijn de assortimentsgroepen overige zuivel (room) en buitenlandse kaas. Dit gaat ten koste van rundvlees en aperitieven.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief