Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Voorkom ongedierte in uw horecazaak

15 juni 2017 - Als ondernemer wilt u natuurlijk dat uw gasten een fijne ervaring hebben in uw horecazaak. Het totaalplaatje van een ervaring van een klant wordt onder andere gevormd door de geleverde service, gastvrijheid en de kwaliteit van het aanbod van voedsel en drankjes.


Daarnaast verwachten uw klanten natuurlijk ook een hoog hygiëneniveau, zodat hun gezondheid geen risico loopt. Op plaatsen waar eten wordt bereid en opgeslagen zoals restaurants, cafés, cafetaria’s of lunchrooms, ligt een ongedierteplaag echter snel op de loer. Elleke Peters van De Bestrijdingsbrigade vertelt wat u kunt doen om ongedierte te voorkomen.
 
Samenhang tussen hygiëne en ongedierte
Volgens Peters werken slechte hygiëne en ongedierte elkaar in de hand. "Door niet te voldoen aan hygiënestandaarden zal een keuken of opslagruimte een grote aantrekkingskracht uitoefenen op ongedierte, dat vervolgens als ziekteverspreider zorgt voor een nog slechtere hygiëne. Daarom controleert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op zowel ongediertewering als op hygiëne."
Peters voegt eraan toe zeer nauwkeurige en grondige reiniging geen optie maar een vereiste is om ongedierte te voorkomen: "Plaagdieren hebben over het algemeen niet veel nodig. Zo zijn enkele druppels vet al een waar feestmaal voor een kakkerlak bijvoorbeeld. Vuilnisbakken, vloeren, gootstenen en het keukengerei moeten zo vaak mogelijk schoongemaakt, geleegd en gedesinfecteerd worden. In ieder geval iedere avond voor het verlaten van de keuken."
 
Preventie is nog belangrijker dan ongediertebestrijding
Het verhinderen van een ongedierteplaag voordat deze uit kan breken is natuurlijk altijd beter dan achteraf te moeten gaan bestrijden. Peters: "Iedere opening naar een holle muur dient gedicht te worden. Deuren en ramen moeten zoveel mogelijk gesloten blijven en perfect sluiten door middel van bijvoorbeeld afdichtingstape. Mocht het in de zomer toch nodig zijn ze te openen, zorg dan altijd voor goed aansluitende muggenhorren. Daarnaast dient ook aandacht besteed te worden aan de omgeving van het gebouw, door bijvoorbeeld de ruimte waar afval of containers preventief te behandelen."
 
Professioneel afrekenen met ongedierte
Mocht u toch al last van ongedierte hebben, dan is het raadzaam een professioneel bedrijf op het gebied van ongediertebestrijding in te schakelen volgens Peters. "Zij weten uit ervaring waar het ongedierte zoals kakkerlakken, knaagdieren of vliegen zich bevindt en onderzoeken alle mogelijke schuilplaatsen op sporen. Het ongedierte kan namelijk sporen achterlaten zoals eitjes, afgeworpen huid en uitwerpselen. Populaire plaatsen hiervoor zijn vuilnisbakken, gootstenen, vloerputjes, keukengerei, achter valse muren, en in ventilatoropeningen, buizen en spleten." Professionals op het gebied van ongediertebestrijding weten ook het best welke bestrijdingsmiddelen nodig zijn en hoe deze zo effectief mogelijk ingezet kunnen worden.
 
Bescherm de goede reputatie van uw horecaonderneming
De goede naam van een horecaonderneming is vaak een van de meest waardevolle troeven. Ongedierte zoals muizen, ratten, vliegen, mieren en kakkerlakken kunnen echter grote schade hieraan aanbrengen. Niet alleen doordat gasten foto’s van ongedierte in de zaak snel via social media kunnen verspreiden, maar ook omdat verhalen over een opgelopen voedselvergiftiging via deze kanalen en reviewwebsites binnen korte tijd een groot publiek kunnen bereiken.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.