Nieuws
Hoge temperaturen hebben effect op aankoopgedrag consumenten
7 juli 2017 - De Nederlandse consument bereidt zich voor op een lange zomer. Ook al is de zomer net begonnen, het aanhoudende mooie weer mist zijn effect op het aankoopgedrag van de consument niet. Nederlanders kopen massaal zonneschermen, barbecues, partytenten en luifels.
Dat blijkt uit een analyse van de verkoopdata van vidaXL, één van Europa’s snelst groeiende internationale online retailers en actief in 29 landen. Meer dan de helft van de aankopen wordt gedaan door vrouwen van tussen de 24 en 45 jaar.Snelle beslissingen
Consumenten hebben niet lang nodig om in tijden van hoge temperaturen tot aankoop over te gaan. Er komt vaak maar één woord aan te pas om direct via een zoekmachine te worden doorverwezen naar de juiste online shops en tot aankoop over te gaan.
vidaXL heeft het zomerse aankoopgedrag in meerdere landen bestudeerd. Van alle 29 landen waar vidaXL actief is, geven Kroaten het meeste uit aan zomeraankopen. Met onder andere tuindouches- en kassen tikken de Kroaten al gauw een gemiddelde bestelwaarde van 185 euro aan. Vergeleken met consumenten in andere landen ouden Nederlanders het hoofd nog redelijk koel. Wij rekenen namelijk gemiddeld 95 euro af als wij onze tuinstoelen of barbecue bestellen. Nog steeds een behoorlijk bedrag, maar minder dan andere Europeanen, Australiërs en Amerikanen.
Partytenten en tuinhekjes populairste producten
Partytenten en tuinhekjes komen verrassend uit de bus als populairste producten wereldwijd. Opvallend is dat consumenten binnen dezelfde regio’s ook vaak kiezen voor soortgelijke producten. In Duitstalige landen haalt men graag een vuurkorf in huis, terwijl de fruitpers in Scandinavië de voorkeur geniet.
Grieken zijn kennelijk gewend aan hoge temperaturen. Zij laten zich niet verleiden tot zomeraankopen. Liever geven zij in deze tijd van het jaar hun geld uit aan een nacht- of sieradenkastje, zo blijkt uit de data.
Aantal shoppers via telefoon blijft groeien
Winkelen via de mobiele telefoon is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Nederlanders shoppen bij vidaXL het vaakst met hun telefoon, gevolgd door de pc en tablet In Zwitserland bekijkt meer dan de helft van de online shoppers hun zomerartikelen via een mobiele telefoon. Estlandse consumenten zijn nog niet overgestapt op mobiel shoppen. In de Baltische staat bekijkt 70 procent van de consumenten nog steeds het zomerassortiment vanuit de vaste computer.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief