Nieuws
Google-oorlog dupeert consument
19 juli 2017 - De effecten van Google op de aankopen zijn groot, dat was recentelijk ook aanleiding voor de EU om de zoekmachinegigant een mega boete te geven van maar liefst 2,4 miljard euro.
Deze boete ging met name om het machtsmisbruik dat Google heeft ten opzichte van het bedrijfsleven, maar indirect dupeert de zoekmachinegigant ook de eindconsument.Bedrijfsleven is kansloos
Google ontzegd andere bedrijven om te concurreren de kans door haar eigen vergelijkingsdienst Google Shopping voor te trekken. Aangezien Google een marktaandeel van ruim 90 procent heeft in Nederland is het voor bedrijven niet interessant om met een marketingbudget naar een alternatieve zoekmachine te gaan. Echter doet ieder bedrijf dit waardoor de klikprijzen door het dak gaan, dit geldt voor het zowel Google Shopping als alle andere kanalen van Google.
Machteloze eindconsument
Het bedrijfsleven is niet de enige die kansloos is, zo is de eindconsument hier ook de dupe van. Deslotenmakerdordrecht.nl weerspiegelt de situatie: "Bij ons in de branche wordt er regelmatig zo’n 200 euro gevraagd voor het openbreken van een deur. Iedere slotenmaker kan dit voor 50 tot 100 euro doen, echter zijn de advertentiekosten zo hoog dat de prijzen ook omhoog moeten. Slechts een klik kost in extreme gevallen meer dan vijftien euro. Dit gebeurt niet alleen bij ons, je ziet het overal."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief