Nieuws
Driekwart checkt vakman vooraf op betrouwbaarheid
25 juli 2017 - Hoewel het tekort aan vakmannen bijna dagelijks in het nieuws is, betekent dit niet dat Nederlanders voor minder kwaliteit gaan bij hun zoektocht naar een vakman. 75 procent van de consumenten die het afgelopen halfjaar een klus uitbesteedde, heeft de vakman vooraf gecheckt op betrouwbaarheid.
Dat blijkt uit de nieuwste Werkspot Klusmonitor, uitgevoerd door SAMR.Ruim de helft van de Nederlanders checkt de betrouwbaarheid van vakmannen vooraf via vrienden of familie, achttien procent doet dit via het online kanaal (zoals social media, online reviews of klusplatformen). Mannen checken de betrouwbaarheid vaker dan vrouwen (80 procent ten opzichte van 71 procent).
Online review
Cijfers van Trustpilot laten de wereldwijde groei van het gebruik van online reviews zien. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 30 miljoen reviews geplaatst op Trustpilot en de reviews worden per maand zowel online als offline twee miljard keer bekeken.
Ilja Tersteeg uit Utrecht heeft onlangs een huis gekocht en was op zoek naar een tegelzetter: "We hadden geen goede klik met de vakman die ons door de aannemer was aanbevolen. Daarom ging ik online op zoek en keek daarbij niet alleen naar bedrijfswebsites, maar ook naar online reviews. Ik vind het belangrijk om te zien hoe vakmannen reageren op minder positieve reviews, dat geeft een beeld over hoe ze eventuele problemen oplossen."
Klik met klant
Ronald Egas, CEO van Werkspot, voegt toe: "In onze dagelijkse gesprekken met vakmannen horen wij vaak terug dat ook vakmannen de klik met hun klant belangrijk vinden. Zij willen net zo goed weten met wie ze in zee gaan en of de klant betrouwbaar is. Platformen zoals Airbnb spelen daar al goed op in."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief