Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

'Er is meer tussen vraag en aanbod dan alleen prijs'

28 juli 2017 - Een van de bekendste vormen van de digitale transformatie, die zo'n beetje in elke sector voorkomt, is het slim koppelen van vraag en aanbod. Online platformen en apps fungeren daarbij als smeerolie.

Platformen waarmee een klusbedrijf, notaris of freelancer kan worden gevonden, bestaan al jaren. Volgens Edgar Wieringa, Manager Exact Connect bij Exact, is het tijd voor een tweede generatie platformen die de tekortkomingen van de eerste lichting opheft. "Vraag-en-aanbod-platformen zijn altijd te veel gefocust geweest op prijs en locatie. Daarmee wordt prijsdruk gecreëerd in een markt, die uiteindelijk voor zowel aanbieder als consument ongunstig is."
 
Criteria bepalen
Volgens Wieringa is het belangrijk om te bepalen welke criteria worden gebruikt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. "We hebben daar onderzoek naar gedaan. Wat blijkt: voor ondernemers is de persoonlijke klik het belangrijkst in de keuze voor een accountant. Traditionele vraag-en-aanbod-platformen nemen vooral prijs en locatie mee in de selectie. Zeker op het moment dat ondernemers een accountant zoeken die hen kan helpen bij ingewikkelde vraagstukken, wordt de persoonlijke match veel belangrijker dan prijs."
 
Verschil
Voor accountancy gaat het bijvoorbeeld om het verschil tussen een btw-aangifte en uitgebreider advies. "Als een organisatie wat groter wordt, heeft de ondernemer al gauw de behoefte aan een accountant die meer diepgang kan bieden, betere analyses kan maken en strategisch advies kan geven - of het nu gaat om nieuwe business-kansen die zich aanbieden, of een overnamemogelijkheid die zich aandient. Als het om dit soort situaties gaat, zoekt een ondernemer eerder een accountant met de juiste ervaring en waarmee hij of zij een klik heeft."
 
Sollicitatie
Wieringa vergelijkt dit met een sollicitatie. "Tijdens een sollicitatieprocedure is voor zowel de kandidaat als de werkgever de persoonlijke klik enorm belangrijk. Natuurlijk is uiteindelijk de salarisonderhandeling ook belangrijk, maar verschillende onderzoeken tonen aan dat uiteindelijk de match met de bedrijfscultuur veel belangrijker is voor de werknemerstevredenheid. Dat geldt ook voor een ondernemer die een accountant in de arm neemt; de expertise, ervaring en persoonlijke klik bepalen uiteindelijk het succes van de samenwerking."
Natuurlijk is die persoonlijke klik ook belangrijker voor een ondernemer die zoekt naar een adviseur (op welk gebied dan ook), dan voor een particulier die iemand nodig heeft om een laminaatvloer te komen leggen. Het ligt dan ook voor de hand dat er voor verschillende expertises gebruik wordt gemaakt van verschillende criteria.
 
Zelflerend vermogen
Een laatste voordeel van de tweede generatie vraag-en-aanbod-platformen is dat ze gebruik kunnen maken van een technologie die enkele jaren geleden nog niet zo ver was ontwikkeld: zelflerend vermogen. "De meeste vraag-en-aanbod-platformen maken gebruik van reviews. De data die hieruit voorkomen, kunnen eraan bijdragen dat het systeem leert om de volgende match nog betere te maken. Software kan namelijk analyseren welke factoren uiteindelijk het meest hebben bijgedragen aan een succesvolle match. Hierdoor is het mogelijk om het algoritme steeds beter te finetunen om zo de best mogelijke match tot stand te brengen - welke zoekcriteria er aanvankelijk ook worden gebruikt."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.