Nieuws
2,6 procent omzetgroei supermarkten juli
8 augustus 2017 - De supermarktomzet is in juli met 2,6 procent gestegen naar 2,65 miljard euro. Per kassabon steeg de omzet fors met 6,1 procent naar 23,54 euro (22,20 in juli 2016). Dat blijkt uit cijfers van GfK.
Gekeken naar de eerste zeven maanden van dit jaar, dan is er een stijging van 2,6 procent zichtbaar naar 20,36 miljard (19,86 miljard in zelfde periode van 2016).Online omzetaandeel blijft groeien
In het tweede kwartaal van 2017 wordt 2,8 procent van de totale supermarktomzet online gekocht (2,1 procent in Q2 2016). Ruim een op de zeven huishoudens kocht afgelopen jaar online bij de supermarkt en geeft van zijn totale supermarktbestedingen 15,1 procent online uit (11,0 procent in 2016). De online kopers geven een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen online uit en kiezen hierbij voor online bezorgen in plaats van ophalen.
's Avonds en online
Jongeren en huishoudens met kinderen (vooral welgesteld) besteden bovengemiddeld aan online boodschappen. Ook besteden zij bovengemiddeld op zondag en in de avonduren. Vooral de jongere doelgroepen doen na 18.00 uur boodschappen. Binnen de huishoudens die uitsluitend de fysieke supermarkten bezoeken is het omzetaandeel van de ouderen fors oververtegenwoordigd.
In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en het overige deel van het Westen wordt bovengemiddeld aan online, op zondag en in de avonduren aan boodschappen besteed. In het Noorden en Oosten van het land wordt op zondag minder uitgegeven in de supermarkt.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief