Nieuws
Zzp’er genereert omzet tijdens reizen met openbaar vervoer
22 augustus 2017 - Zzp’ers die met het openbaar vervoer (OV) reizen, draaien gemiddeld twaalf procent van hun omzet tijdens het werken in het OV. Het kunnen werken tijdens reistijd is voor veel zzp’ers dan ook een belangrijke motivatie om met het OV te reizen.
Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met NS-Business Card.35 procent van de zzp’ers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Dit ondanks het feit dat 88 procent van deze groep wel over een auto beschikt. Naarmate zij langer moeten reizen, reizen zzp’ers minder vaak met het OV. Gemiddeld reizen zzp’ers per dag 60 minuten. Een meerderheid (54 procent) geeft dan ook aan het geen probleem te vinden meer dan een uur per dag te reizen voor een klant.
Van deur tot deur reizen belangrijk
Zzp’ers letten bij de keuze voor hun vervoersmiddel voornamelijk op de mogelijkheid om gemakkelijk van deur tot deur te kunnen reizen (78 procent) en flexibiliteit (69 procent). Opvallend is dat voornamelijk zzp’ers die niet met het OV reizen, het van deur tot deur reizen en de flexibiliteit belangrijk vinden. Zzp’ers die met het OV reizen vinden daarentegen het milieu, de eigen gezondheid en het kunnen werken tijdens reistijd belangrijker bij de keuze voor hun vervoersmiddelen.
Twaalf procent van omzet wordt in OV gedraaid
Het kunnen werken tijdens reistijd is voor veel zzp’ers dus een belangrijke reden om voor het OV te kiezen. Dit blijkt voor een goede reden; gemiddeld zeggen zzp’ers namelijk twaalf procent van hun facturabele uren in het OV te draaien. Hiermee genereert de zzp’er die voor het OV kiest dus twaalf procent van zijn omzet tijdens het reizen met het openbaar vervoer.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 642 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1,1 miljoen zzp'ers die Nederland kent (KvK, mei 2017).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief