Aan welke van de zeven social media-zonden maakt u zich schuldig?
24 augustus 2017 - De tijd dat likes en reacties gecategoriseerd konden worden als ‘fake internet points’ is anno 2017 definitief voorbij. Hordes social influencers (verzamelnaam voor vloggers, bloggers, YouTubers en andere online actievelingen) verdienen inmiddels een dikke boterham met de berichten die zij plaatsen op verschillende social media platforms.
Gekeken naar hoe belangrijk social media is (geworden) om klanten te bereiken en te binden, is het logisch dat elke like en interactie geld waard is en dat de mate van respons op social media een belangrijke graadmeter is voor het succes van een marketingstrategie. Echter, helaas begrijpt nog niet elke organisatie hoe ze dat nu precies aan moeten pakken, likes omzetten in klinkende munt. Volgens Joris Schoonis, Area Vice President
Salesforce Marketing Cloud, maken zij zich schuldig aan één of meerdere social media-zonden.
U gebruikt één post voor alle kanalen
"Wanneer u zich er makkelijk vanaf maakt en één post doorplaatst op verschillende platforms, bent u niet goed bezig. Elk social media platform heeft namelijk zijn eigen taal," aldus Schoonis.
Twitter is voor korte berichten en wordt o.a. gebruikt voor nieuws of webcare. Op
Snapchat wordt gecommuniceerd met (grappige) foto’s en korte filmpjes die vanzelf weer verdwijnen.
Facebook is voor vrienden en (vage) kennissen en op
Instagram houdt u de wereld op de hoogte van wat u bezighoudt via beeld en korte filmpjes.
LinkedIn (Pulse) is een zakelijk platform waar u prima langere berichten op kunt plaatsen met een wat serieuzere toon. "De zondaar die dit niet erkent zal zijn klanten enkel ergeren en storen in plaats van informeren en enthousiasmeren."
U praat alleen over uzelf
Niets is zo storend als mensen die alleen maar over zichzelf praten en die zelf nooit een vraag stellen aan hun gesprekspartner. Nagenoeg iedereen is het hiermee eens en toch gebeurt het al te vaak dat bedrijven online totaal geen interesse tonen in hun publiek. Schoonis licht toe: "Door op social media een simpele vraag te stellen, geeft u niet alleen het woord eens aan een ander, maar kunt u ook veel leren over uw klanten. Wat drijft hen? Waar worden ze blij van? Welk product vinden ze mooi?" Volgens
JDR Group krijgen Facebook-posts met een vraag twee keer zoveel respons als posts zonder vraag. Bedenk dus wat u graag zou willen weten en vraag!
U doet geen metingen
"Het moge duidelijk zijn dat een bericht dat midden in de nacht geplaatst is minder goed gelezen wordt dan een bericht dat gewoon rond lunchtijd wordt geplaatst. Maar stel nou dat uw publiek de Vereniging van Slapeloze Nachten is, dán is zo’n berichtje midden in de nacht juist perfect! Uiteraard zijn dit voorbeelden die u makkelijk zelf kunt bedenken, maar in de meeste gevallen is het helemaal niet zo duidelijk wanneer uw publiek zich online bevindt. Of wat ze leuk vinden om te zien of te lezen. De meeste online platforms hebben dashboards waarmee u alle activiteit op uw pagina kunt meten en waarbij u met één druk op de knop inzicht kunt krijgen in de voorkeuren van uw publiek.
Meet daarom alles wat u kunt!" is het advies van Schoonis.
U reageert niet
De laatste jaren is
webcare steeds belangrijker geworden. Schoonis: "Waar het vroeger een van de taakjes van een stagiaire was om eens per week de verschillende inboxen af te gaan, is het nu vaak een fulltime baan die flink wat uitdagingen met zich meebrengt. Het is uiteraard niet de bedoeling om iedereen persoonlijk te bedanken voor een like of een follow, maar wanneer mensen u een vraag stellen, een compliment geven of een klacht hebben, is het van groot belang om daar binnen 24 uur op te reageren of naar te handelen. Zorg er hierbij ook voor dat uw onderneming daadwerkelijk alles in huis heeft om adequaat te reageren, zoals webcare-medewerkers die autonoom kunnen handelen, inzicht hebben in het bestelproces en die toegang hebben tot de verschillende CMS-systemen. Zo houdt u de dialoog met uw publiek gaande en vergroot u het bereik van uw merk. Wanneer u dit niet doet, zal uw publiek u minder serieus nemen en uiteindelijk kiezen voor een organisatie die wél terug praat."
U plaatst alleen content van en over uzelf
Hoewel uw product of dienst ongetwijfeld uniek is of in elk geval onderscheidend genoeg van de concurrentie om op zichzelf te staan, zijn er ook andere mensen/bedrijven die content maken die eventueel interessant is voor uw volgers. Wat veel (startende) ondernemers doen is dat ze enkel content op social media plaatsen die zij zelf gemaakt hebben en die dus altijd terug leidt naar hun website/shop. "Zoals u zich voor kunt stellen wordt het allemaal heel erg ‘Wij van WC-eend…’ als u enkel over uzelf post. Een goede vuistregel om eigen content af te wisselen met die van anderen is de
4-1-1-regel," tipt Schoonis. Deze regel stelt dat u voor elke zelfbevlekkende tweet/post minstens één tweet/post van een ander moet retweeten/delen en vier stukken content van derden. Dit lijkt veel, maar volgers zullen u serieuzer nemen en uw impact zal groter zijn wanneer u niet alleen over zichzelf praat.
U beloont niemand voor de moeite
Schoonis deelt zijn ervaringen: "Als er één ding is wat Nederlanders kenmerkt is het wel dat ze graag dingen gratis krijgen. Denk aan giveaways tijdens beurzen, die zijn niet aan te slepen! Zo werkt het ook online: weggeefacties en prijsvragen kunnen altijd op veel respons rekenen. Zo kunt u bijvoorbeeld een fotowedstrijd op Instagram organiseren of een "Tag & win" actie op Facebook. Weggevers doen ook het ook altijd goed. Houdt er wel rekening mee dat niet elk platform even geschikt is voor wedstrijdjes en houd ook de
regels van het medium in de gaten, niet alles mag." En nog een kleine tip van de redactie: als u eenmaal een wedstrijd hebt bedacht, denk dan ook goed na over een praktische en eenvoudige verwerking van de inzendingen en het belonen van de winnaars.
U gaat te snel
"De relatie met uw volgers is - u raadt het al - een relatie," aldus Schoonis. "En aan een relatie moet men werken. Organisaties hechten veel waarde aan de offline relatie die ze met klanten hebben, op de winkelvloer bijvoorbeeld, maar de online relatie is minstens zo belangrijk en vandaag de dag misschien zelfs wel belangrijker. Neem de tijd om uw doelgroep te leren kennen en op basis van die kennis een goede strategie te ontwikkelen. Vervolgens meet u wat wel en niet werkt en scherpt u uw content zo steeds verder aan. Adverteren of volgers kopen werkt heel goed, maar zorgt vaak slechts voor een tijdelijke piek. Waar het om gaat is het vasthouden van die
aandacht. Dat vereist doorzettingsvermogen, geduld en een beetje liefde. Social media is tenslotte slow media."
En nu?
En nu is het tijd geworden om deze zeven zonden definitief uit uw online strategie te schrappen. Als u zich aan bovenstaande tips houdt, zult u zien dat uw volgersaantal gestaag groeit en dat u binnen afzienbare tijd een trouwe schare fans hebt die graag met u in gesprek gaat en waar u op kunt rekenen. Nog niet genoeg inspiratie? Kijk eens naar deze
succesvolle social media-campagnes.
Doorsturen |
1 reactie |
Nieuwsbrief Reacties
Caroline van Aart 10-09-2020 19:24 |
Mooi herkenbaar artikel met goede tips!
Het is zo belangrijk om te weten waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen wie jouw ideale klant is en op welke social media kanalen zij zich bevinden. Je past je uitingen aan, aan het betreffende social media kanaal. Insta staat bekend om het visuele aspect en wat minder tekst, LinkedIn daarentegen nodigt uit om zowel tekst als visueel de lezer uit te dagen.
|