Nieuws
Duurzaam ondernemen in de tuinbranche maakt het verschil
31 augustus 2017 - Volgens mooiezonwering.nl zal de tuinbranche de komende drie tot vijf jaar voor een behoorlijke uitdaging staan. Winkels in deze branche zullen zich nog duidelijker moeten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Bouwmarkten, supermarkten en discountformules blijken serieuze concurrenten te zijn voor tuincentra. Deze winkels concurreren vaak op specifieke productgroepen van het tuincentrum, dit is voor de tuincentra dan ook merkbaar in de omzet.Branchevreemde partijen
Door het toetreden van branchevreemde partijen en een overcapaciteit in de markt, staan tuincentra onder druk en worden zij verdrongen uit de markt. Er is ook geen sprake van een compensatie van het omzetverlies, omdat het erg moeilijk voor bedrijven in deze branche is om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Grote tuincentra daarentegen, bieden de consumenten een inspiratiemiddag en hebben minder last van de branchevervaging. Stadswinkels zoals GroenRijkHoveniers spelen in op de trend van urbanisatie en weten daardoor ook concurrentievoordeel te behalen. Voor kleinere tuincentra blijkt het echter een stuk moeilijker om zicht te onderscheiden, waardoor zij het hardste geraakt worden door de branchevervaging.
Duidelijke doelgroepkeuze
Voor kleine tuincentra is het belangrijk dat zij een duidelijke doelgroepkeuze maken, inspelen op duurzaamheid en samenwerkingen aangaan met dienstverleners zoals stratenmakers en hoveniers. 16,5 procent van de tuinartikelaankopen worden via het internet gedaan, door het opzetten van een webshop kunnen kleine tuincentra de invloed van branchevervaging beperken.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief