Nieuws
Ondernemers optimistisch: talent is niet schaars
1 september 2017 - Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53 procent) is van mening dat talent niet schaars is, als u maar weet waar u moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59 procent).
Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52 procent) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52 procent). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63 procent). Dit blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.Onderscheidende bedrijfscultuur
Tevens is de respondenten gevraagd hoe zij zich onderscheiden van andere organisaties die op zoek zijn naar talent. De meeste mkb’ers hopen dit te bereiken met de bedrijfscultuur (48 procent), het bieden van veel verantwoordelijkheid (43 procent) en door kandidaten veel vrijheid en vertrouwen te beloven (30 procent).
Talent blijft vindbaar
Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique: "Op dit moment heerst schaarste op de arbeidsmarkt. Tenminste, dat lijkt zo. Talent is echter nog altijd vindbaar. In de zoektocht zijn twee punten belangrijk. Organisaties die behoefte hebben aan talent doen er goed aan om de employee journey in kaart te brengen. Immers, meten is weten. Zorg dat u weet wat u kandidaat bezighoudt in iedere fase van de journey; van het eerste contact me uw organisatie tot en met het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. Weet waar kandidaten positief op aanhaken of juist op afhaken. Ook employer branding is in deze zoektocht een kernbegrip. Laat zien waar u voor staat, wat u nieuwe werknemers kan bieden en waarom ze voor u moeten kiezen. Zo vindt u talent en kiest het talent voor u."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief