Nieuws
22 procent ondernemers in relatieproblemen door geldzorgen bedrijf
13 september 2017 - 22 procent van de ondernemers ondervindt relatieproblemen door geldzorgen in het eigen bedrijf. 33 procent heeft privé wel eens dingen gelaten, zoals het overslaan van vakanties of het niet uitbetalen van het eigen salaris.
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope, in opdracht van Boozt24. Uit het onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de ondernemers (22 procent) door financiële zorgen op zakelijk gebied relatieproblemen heeft ondervonden. Bij vijftien procent van de ondernemers bleef dat beperkt tot pittige ruzies (waarbij vier procent op de bank heeft moeten slapen). In drie procent van de gevallen leidden zakelijke problemen ertoe dat ondernemers werden verlaten door hun partner.Een op de zeven ziet af van eigen salaris
Uit het onderzoek blijkt ook dat 33 procent van de ondernemers in zijn of haar privéleven dingen heeft moeten laten vanwege geldproblemen in het bedrijf. Zo heeft achttien procent zijn vakantie wel eens overgeslagen, heeft veertien procent het eigen salaris wel eens niet uitbetaald en vier procent de auto of iets anders kostbaars verkocht. Zeven procent heeft de kinderen wel eens iets moeten ontzeggen. Een enkeling heeft zelfs uit geldnood een huisdier van de hand gedaan.
Korten op personeel belangrijkste ingreep
Als de nood aan de man is, is de belangrijkste zakelijke ingreep om voorlopig geen nieuw personeel aan te nemen (27 procent). Elf procent sluit een lening af. Ook het ontslaan van medewerkers (negen procent), het snijden in bonussen (acht procent), het vinden van investeerders (acht procent) en het korten op bestaande salarissen (zes procent) zijn gebruikte ingrepen.
De problemen zijn goed te verklaren, en liggen meestal buiten de schuld van de ondernemer zelf, constateert Judith Verloop, CEO van Boozt24, dat werkkapitaal voor ondernemers financiert: "Als u als ondernemer grote bedrijven als klant hebt, dwingen die vaak een lange betaaltermijn af. Intussen lopen uw maandelijkse lasten gewoon door. Veel grote bedrijven verbieden het de ondernemer bovendien om hun facturen te laten voorschieten door een partij die ze van de ondernemer overneemt. Banken ondersteunen daarnaast vaak de maandelijkse kasstroom niet en ziedaar, het probleem is geboren."
Risico-inschatting banken legt verkeerde focus
Zodra er behoefte is aan financiering, is de bank de eerste partij om financiering aan te vragen. Als dat niet lukt (in een op de zes gevallen) was de belangrijkste reden dat een bestaande schuld in de weg zat (35 procent), dat de bank geen vertrouwen had in het bedrijfsplan (26 procent) of dat de bedrijfscijfers niet op orde waren (zestien procent). Verloop: "Banken leggen het terugbetaalrisico van een lening bij de ondernemer. Daar is wat voor te zeggen, maar het betekent ook dat als het tijdelijk minder gaat, ondernemers lastiger aan middelen komen om er weer bovenop te komen. Maar als u niet kijkt naar de situatie van de ondernemer, maar naar het betaalgedrag van zijn klanten, kunt u hun facturen overnemen en voorschieten. Zo verplaatst u het terugbetaalrisico van uw lening naar de klanten van de ondernemer en creëert u werkkapitaal voor de ondernemer."
Het onderzoek werd uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 500 ondernemers met twee tot 250 medewerkers.
Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief