Nieuws
Winkelend Nederland laat zich niet opjagen door hogere parkeertarieven.
25 september 2017 - De prijs van parkeren heeft geen invloed op hoe lang Nederlanders winkelen. Dit concludeert de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) na een onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met Yellowbrick. De stijgende prijs voor een parkeerkaartje betekent dus niet dat we korter shoppen.
Voor winkeliers is het belangrijk dat consumenten lang in een winkelgebied blijven. Uit eerder onderzoek (Yellowbrick/EUR, 2016) bleek namelijk dat hoe langer mensen in een winkelgebied zijn, hoe meer ze besteden. De hoogte van parkeertarieven heeft daar echter geen invloed op. Onderzoeker Jan-Jelle Witte van de Erasmus Universiteit: "We hebben onze beste rekenmodellen losgelaten op 50 miljoen geanonimiseerde transacties in het hele land. We zien geen effect van verlaagde tarieven. Dat betekent dat binnensteden iets anders moeten doen om hun bezoekers vast te houden."De gehaaste shopper bestaat niet
Tot nu toe werd de relatie tussen tarieven en de tijd dat men winkelt onderzocht op gebiedsniveau, maar dan is het moeilijk vast te stellen of een verandering komt door het parkeertarief of door een andere gelijktijdige verandering. Deze analyse is daarom op transactieniveau uitgevoerd, zodat het een veel preciezer antwoord kan geven op de vraag. De uitkomsten zijn duidelijk; de ‘gehaaste shopper’ bestaat niet. Mensen parkeren even lang voor als na een tariefverhoging. "Met de data uit het onderzoek kan wel gekeken worden naar oplossingen die een bijdrage leveren om bezoekers aan te trekken en te verleiden om langer te blijven," zegt Yellowbrick-directeur Jeffrey Wolvekamp.
Meer onderzoek naar parkeergedrag Nederland
De Erasmus Universiteit Rotterdam en aanbieder voor mobiel parkeren Yellowbrick gaan vaker samenwerken om meer kennis te vergaren en te delen over het parkeergedrag van Nederlanders.
Naast het onderzoeken van parkeergedrag gebruiken Yellowbrick en de Erasmus Universiteit Rotterdam de parkeerdata ook om bezoekersstromen en trends in het bezoek van binnensteden in kaart te brengen. Hiermee krijgen o.a. gemeenten, vastgoedontwikkelaars en city-marketeers meer inzicht in de herkomst en demografische kenmerken van bezoekers, en de aantrekkelijkheid van steden en verblijfplaatsen.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief