Nieuws
Consument vindt dat bedrijven positief moeten bijdragen aan maatschappij
11 oktober 2017 - Uit Dossier Duurzaam 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, milieu en het welzijn van mensen. 21 procent vindt echter dat bedrijven dit ook daadwerkelijk doen.
De consument hecht weliswaar meer waarde aan duurzaamheid, maar is ook kritisch naar bedrijven: 70 procent vindt dat bedrijven lang niet altijd eerlijk communiceren over duurzaamheid en MVO en 39 procent wantrouwt claims over duurzaamheid of MVO. 62 procent vindt dat bedrijven alleen maar bezig zijn met het maken van winst. Dossier Duurzaam is een multiclient onderzoek van GfK en b-open.Open voor duurzaamheid
Consumenten staan steeds meer open staan voor duurzaamheid en het wantrouwen neemt af. Zo let bijna de helft van de Nederlandse consumenten (48 procent) bij de aanschaf van producten of diensten op duurzaamheid. Een aandeel dat tot 2013 constant rond de 30 procent lag en daarna geleidelijk is gestegen. Ook het vertrouwen in merken neemt toe wanneer deze maatschappelijk verantwoord ondernemen (46 procent in 2016 en 50 procent in 2017). Een andere stijgende trend is de toenemende aandacht voor dierenwelzijn (36 procent in 2015, 41 procent in 2016 en 45 procent in 2017). Daarnaast is 32 procent bereid extra te betalen voor duurzame producten, in 2016 was dit nog 29 procent.
Weinig communicatie
Gemiddeld vinden consumenten dat bedrijven te weinig over duurzaamheid communiceren: 41 procent ziet hier te weinig over, terwijl 29 procent aangeeft dat bedrijven teveel communiceren. Van de consumenten die positief tegenover MVO staan, vindt zelfs meer dan de helft dat bedrijven onvoldoende communiceren. Er moet wel worden opgepast met de wijze waarop bedrijven dat doen, er is een toename in consumenten dat zoveel reclame over duurzaamheid ziet, dat ze er genoeg van krijgen (van 32 procent naar 36 procent).
Beperkt kennisniveau
De consument heeft een beperkt kennisniveau. Slechts 46 procent van de consumenten kan een voorbeeld noemen van een bedrijf dat echt actief is in duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. De overige 54 procent heeft geen idee. Het duurzame imago wordt vaak gebaseerd op een algemeen gevoel dat consumenten bij een bepaald bedrijf hebben. Niet op basis van kennis over hetgeen bedrijven daadwerkelijk doen op het gebied van duurzaamheid.
Vijf segmenten
Binnen Dossier Duurzaam wordt onderscheid gemaakt tussen vijf segmenten met elk een andere houding ten aanzien van duurzaamheid. De Aanjagers, Sympathisanten en Welwillenden hebben een positieve basishouding. Daarnaast zijn er de Onverschilligen en Afwijzers die duurzaamheid niet belangrijk vinden en er nauwelijks op letten. De segmenten met een positieve basishouding zijn in totaal gegroeid van 55 procent in 2016 naar 59 procent dit jaar. In 2015 was dit nog 50 procent. Nederland wordt steeds groener, maar loopt daarmee nog achter op België, Duitsland en Frankrijk waar de duurzamere segmenten een ruimere meerderheid binnen de samenleving innemen.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief