Nieuws
Ook in zakelijke retail is muziek goed voor de klantbeleving
18 oktober 2017 - Dat muziek een aangenaam gevoel opwekt bij klanten in kledingzaken en supermarkten is een bekend gegeven, maar ook in de meer ‘zakelijke en serieuze’ retail heeft muziek een duidelijke positieve invloed op de klantbeleving.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Mood Media en Sacem. De studie 'De kosten van stilte 2017' peilde het verschil dat achtergrondmuziek maakt voor zowel klanten als personeel in vijf verschillende type winkels in Frankrijk die voorheen geen muziek speelden, zoals banken, opticiens, apotheken en benzinestations.Enkele belangrijke hoogtepunten zijn:
- 70 procent van de klanten had een positievere perceptie van het bedrijfsimago (of merk) toen de winkel muziek speelde; 65 procent van de klanten was het erover eens dat muziek bijdroeg het bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.
- 93 procent van de werknemers gaf de voorkeur aan muziek vs. geen muziek op het werk.
- Wanneer de meer serieuze branches (banken en apotheken) ‘stil’ waren, dacht aanvankelijk slechts 33 procent van de klanten dat muziek in deze winkels geschikt zou zijn. Echter, na de introductie van muziek, was 76 procent van de klanten ervan overtuigd dat achtergrondmuziek overeenstemmend en complementair was met het doel van deze branches.
- De meerderheid van de klanten, met name in het bankwezen, voelde zich meer comfortabel bij het voeren van vertrouwelijke, privégesprekken als er achtergrondmuziek speelde die hun conversaties enigszins maskeerde.
Doordachte muziekkeus
"Dit onderzoek toont aan dat doordacht ontworpen achtergrondmuziek de sfeer en de klantbeleving van zakelijke omgevingen kan verbeteren, zelfs binnen de sectoren die niet deel uitmaken van de traditionele retail. Elk bedrijf dat klanten en cliënten verwelkomt, heeft een legitieme reden om achtergrondmuziek te gebruiken - niet alleen omdat het een essentieel onderdeel van het dagelijks leven van mensen is, maar omdat muziek duidelijk net zo belangrijk is voor de klantbeleving als verlichting, winkelinrichting en andere designelementen," zegt Wim van der Stelt, Sales Director bij Mood Media Benelux. "We ontwerpen steeds meer muziekprogramma's voor locaties die verder gaan dan traditionele retail, waaronder autodealers, financiële instellingen, zorgverleners, wellnesscentra, apotheken, bejaardenhuizen, om er maar een paar te noemen. Deze onafhankelijke studie laat zien dat deze trend in de toekomst alleen maar zal toenemen."
"De resultaten van dit onderzoek onthulden de impact en het potentieel van muziek voor een breed scala aan bedrijfstypes," zegt Jean-Félix Choukroun, Director Customer Relations bij Sacem.
Muziek verbetert de klantbeleving en het loyaliteitsgevoel:
- Bijna acht van de tien klanten in deze meestal stille winkels gaven aan de winkel boven een andere te verkiezen wanneer er muziek speelt.
- De netto promotor score (NPS) - een index die de bereidheid van klanten weergeeft om producten of diensten van een bedrijf aan anderen aan te bevelen - steeg met 30 procent toen er passende muziek werd gespeeld, in vergelijking met wanneer de winkel stil was.
- Bij het gebruik van achtergrondmuziek in de winkel zei 72 procent van de nieuwe bezoekers dat ze waarschijnlijk zouden terugkomen. Toen er geen muziek in de winkel speelde gaf slechts 50 procent aan dat ze waarschijnlijk zouden terugkeren, een daling van maar liefst 22 procent.
- 76 procent van de klanten ervoer het wachten voor een kassa niet als lang dankzij het gebruik van achtergrondmuziek.
- De beoordeling van een winkel als premium store steeg met 20 procent, van 36 procent naar 56 procent toen er achtergrondmuziek werd gebruikt in de winkel.
- Zowel medewerkers als klanten zien de voordelen van muziek: 67 procent van de werknemers merkte op dat klanten in een beter humeur zijn als er achtergrondmuziek in de winkel speelt.
- Winkelpersoneel beschouwt muziek als een echte motivator: 93 procent van de bestudeerde werknemers heeft liever wel dan geen muziek tijdens het werk.
- Uit de resultaten blijkt dat alle bedrijven, ongeacht de marktsector, kunnen profiteren van het integreren van achtergrondmuziek in hun omgeving. Eenmaal blootgesteld aan achtergrondmuziek in een ‘serieuze’ omgeving zoals banken en apotheken, stemde maar liefst 76 procent van de klanten ermee in dat de muziek verenigbaar was met de ernst van de sector.
- 56 procent van de klanten voelde zich meer comfortabel bij het voeren van een privé- of vertrouwelijk gesprek wanneer er muziek op de achtergrond speelde, in vergelijking met slechts 26 procent als er geen muziek speelde.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief