Nieuws
Voorspelling: Black Friday wordt drukste online shopping-dag ooit in VS
23 oktober 2017 - Salesforce verwacht dat Black Friday de drukste online shopping-dag ooit zal worden in de Verenigde Staten, waarmee het voor het tweede jaar op rij Cyber Monday van de troon stoot als drukste online-shopping dag.
Salesforce combineert inzichten in het wereldwijde winkelgedrag van 500 miljoen consumenten in 53 landen met miljarden Commerce Cloud-transacties, miljoenen publieke social media interacties die zijn geanalyseerd met Marketing Cloud en data van Salesforce’s jaarlijkse Connected Shoppers Report. Dit om retailers van de kennis te voorzien die ze nodig hebben om handel te drijven.De vijf belangrijkste voorspellingen en inzichten voor de feestdagen van 2017
Inkopen doen voor de feestdagen gebeurt tot laat op de avond en tot laat in het seizoen:
- De meeste consumenten bezoeken retail-websites tussen acht uur en tien uur ‘s avonds, dan worden tevens de meeste bestellingen geplaatst.
- Consumenten hebben op zondag 3 december pas 50 procent van hun inkopen voor de feestdagen in huis wat oploopt naar 80 procent op vrijdag 15 december.
- Tijdens Cyber Week (van Thanksgiving tot Cyber Monday) zien we de hoogste kortingen (gemiddeld 28 procent korting op de adviesprijs) en de meeste gratis verzendingen (86 procent van alle bestellingen zal gratis verzonden worden). Na Cyber Week zal maandag 11 december de hoogste kortingen en de meeste gratis verzendingen hebben.
- Traffic vanaf mobiele telefoons naar de retailsites zal deze feestdagen wereldwijd tot 60 procent groeien (vergeleken met 34 procent vanaf desktops en vijf procent vanaf tablets), terwijl slechts 40 procent van de bestellingen tijdens belangrijke winkeldagen zoals Black Friday vanaf een mobiele telefoon daadwerkelijk geplaatst zullen worden.
- Zeven tit tien procent van alle bestellingen via een iPhone gaat via Apple Pay.
- Hoewel 28 procent van de consumenten aangeeft dat ze via SMS producten van een e-tailer zouden kopen, heeft slechts zestien procent een SMS of pushbericht ontvangen met een aanbieding of iets dergelijks terwijl ze in de buurt of in een winkel van een bepaald merk aanwezig waren.
- De kanalen die consumenten het meest gebruiken voor research alvorens over te gaan tot aankoop zijn website (74 procent), social media (38 procent) en mobiele apps van de retailers (36 procent).
- Ook opvallend is dat het gebruik van stem geactiveerde assistants zoals Amazon Alexa, Apple Siri en Google Assistant door maar liefst 40 procent van de millennials wordt omarmd als tool om onderzoek te doen alvorens over te gaan tot aankoop.
- Meer dan de helft van de consumenten (58 procent) vindt dat winkelmedewerkers via een mobiel device productgegevens op moeten kunnen zoeken voor een betere klantervaring.
- Ruim een derde van de millennials (35 procent) geeft aan dat de mogelijkheid om met behulp van een afbeelding in een winkel of een online catalogus te zoeken naar vergelijkbare producten en op basis van die afbeelding aanbevelingen te krijgen ze aanspreekt.
- 2,5 keer zoveel (28 vs. elf procent) millennials als babyboomers (53-71 jaar) geven aan dat gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van hun aankoopgeschiedenis hen aanspreken.
- Ondanks de wens voor meer gepersonaliseerde ervaringen, geeft 63 procent van de consumenten aan dat zij het gevoel hebben dat retailers niet echt weten wie ze zijn.
- Daarnaast geeft 61 procent aan dat zij geloven dat het inzicht van een winkelmedewerker in de gehele inventaris van andere winkels en distributiecentra bijdraagt een uitstekende winkelervaring wanneer een item niet meer leverbaar is.
- 59 procent van de millennials geeft aan dat zij denken dat als winkels inzicht zouden hebben in hun online research-gedrag voordat ze naar de winkel gaan, dat bij zou dragen aan betere service, en toch is 61 procent het erover eens dat winkelervaringen verschillen per kanaal.
- "Net zoals bij tv kijken is winkelen voor de feestdagen nu een on-demand activiteit geworden," aldus Rob Garf, VP Industry Insights bij Salesforce Commerce Cloud. "Salesforce verwacht dat de groei niet alleen in mobiele orders en website bezoeken te zien zal zijn, maar ook in de inzet van nieuwere technologieën zoals mobiele betalingen en AI. Het is niet te laat voor retailers om die aanpassingen te doen die ervoor zorgen dat ze deze feestdagen meer tegemoet komen aan de wensen van de klant en beter concurreren."
- "Elke minuut die we dichterbij het belangrijkste retail-moment van het jaar komen, ontstaan er winnaars en verliezers," stelt Shelly Bransten, SVP Retail Industry Solutions bij Salesforce. "De inzet blijft stijgen voor retailers om artificial intelligence en de opkomende stemgeactiveerde platforms in te zetten om naadloze, verbonden en gepersonaliseerde merkervaringen te leveren.