Nieuws
Tips voor een goede klimaatbeheersing op kantoor
1 november 2017 - Wanneer er over werkklimaat wordt gesproken, wordt vaak de werksfeer bedoeld. Eigenlijk is de definitie breder, en wordt er het totaal aan omstandigheden, sfeer en voorwaarden waaronder medewerkers hun werk moeten verrichten mee aangeduid.
Dit heeft dus net zo goed betrekking op het fysieke werkklimaat, erg belangrijk voor zowel de geestelijke als mentale gezondheid van medewerkers. Om het onderscheid duidelijker te maken wordt daardoor vaak gesproken over klimaatbeheersing. Andrew Sykes van Andrews Sykes Klimaatverhuur vertelt meer over goede klimaatbeheersing op kantoor.De effectiviteit van klimaatbeheersing
Sykes: "Klimaatbeheersing vindt tegenwoordig plaats in de meeste moderne kantoorgebouwen. De temperatuur en vochtigheid in ruimtes worden constant gehouden via een centraal werkend aircosysteem bijvoorbeeld. In de zomer lekker koel, in de winter aangenaam warm. Mooi systeem toch zou u denken? In theorie wel, maar in de praktijk is het vaak lastiger doordat een gebouw een schaduw- en een zonkant heeft, verschillende verdiepingen en bijvoorbeeld een wisselende hoeveelheid werknemers op een afdeling."
Ontevredenheid over klimaatbeheersing
Volgens Sykes levert dit ontevredenheid onder medewerkers op: "Over alle zaken waarover medewerkers een mening kunnen hebben op de werkvloer, klagen zij het meest over een wisselende, of een te lage of te hoge temperatuur." Volgens hem is daarnaast vooral het probleem dat mensen het idee hebben er geen invloed over te hebben, aangezien dit door 75 procent als storend wordt ervaren.
Mogelijke gezondheidsklachten die kunnen ontstaan
Sykes: "Hoewel er daarom wel eens wordt geopperd om placebo-knopjes te plaatsen, is dit natuurlijk geen echte oplossing. Een slechte klimaatbeheersing heeft namelijk daadwerkelijk een negatief effect op de gezondheid van mensen, en daarmee het ziekteverzuim." Voorbeelden van zaken die volgens hem kunnen voorkomen zijn schimmels en een verhoogde concentratie van huisstofmijt of koolmonoxide. "Klachten die hierdoor kunnen ontstaan zijn een koolmonoxidevergiftiging, longproblemen, geïrriteerde luchtwegen, maar ook stress en vermoeidheid."
Tips voor een goede klimaatbeheersing op kantoor
Volgens Sykes wordt er door de overheid geadviseerd in kantoorruimte een minimale luchtverversing van 30 kubieke meter per uur per persoon te hanteren. "De luchtverversing kan via de natuurlijke weg plaatsvinden door middel van tocht. Tocht mag echter nooit hinderlijk zijn, en is soms moeilijk te realiseren als ruimte aan de tegenovergestelde wand geen luchtdrukverschil heeft." Een efficiënt ventilatiesysteem is daarom volgens hem toch vaak beter, mits de kanalen regelmatig schoongemaakt worden en de stoffilters vervangen, en de ververste lucht niet al te droog is. "Bovendien moeten volgens de Arbo-regelgeving dienen printers, faxen en kopieerapparaten die meer 5000 kopieën per maand produceren in een aparte ruimte met voldoende ventilatie worden geplaatst."
Onthoud dat de luchtkwaliteit niet alleen door klimaatbeheersing bepaald wordt, maar ook door schone werkplekken. Gladde en eenvoudig te reinigen vloerbedekking, dichte kasten, een clean desk policy en regelmatig schoonmaken van de werkplek dragen bij aan het voorkomen van nare gezondheidsklachten.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief