Nieuws
E--commerce stuwt Nederlandse MKB-exportgroei
24 november 2017 - 80 procent van de Nederlandse MKB's die exporteren genereert omzet uit export door e-commerce. Bovendien is 40 procent daarvan overtuigd dat zij komend jaar meer inkomsten uit e-commerce kunnen genereren; zeven procent verwacht dat deze inkomsten zullen afnemen.
74 procent van de Nederlandse MKB's die exporteren, erkent het belang van logistieke dienstverleners om exporteren naar andere markten mogelijk te maken. Dit blijkt uit het tweede FedEx MKB-exportrapport. Dit onderzoek, dat is afgenomen door Harris Interactive, is uitgevoerd onder 4.500 Europese Midden- en Kleinbedrijven (MKB's). Dit jaar is voor het eerst het Nederlandse MKB meegenomen.Export is een belangrijke factor voor succes voor het Nederlandse MKB
Internationale handel is een belangrijke factor voor het succes van de Nederlandse economie. Van Nederlandse MKB-bedrijven die exporteren doet 89 procent dat binnen Europa en 46 procent naar landen buiten Europa, met de VS en India als de twee grootste markten. De omzet die hiermee wordt gegenereerd is gelijk aan 69 procent van de totaalomzet voor deze Nederlandse MKB's in 2016, wat hoger is dan het Europese en wereldwijde gemiddelde (respectievelijk 65 procent en 64 procent). In Nederland verwacht 38 procent van de exporterende MKB's een exportgroei binnen Europa - met België en Duitsland als populairste markten - en 34 procent buiten Europa. In het onderzoek erkent 74 procent van de Nederlandse MKB's het belang van logistieke dienstverleners om ze te helpen exporteren naar andere markten en 64 procent van hen beoordeelt logistieke aanbieders als 'cruciaal' of 'belangrijk' om ze te helpen ontwikkelen als startende ondernemer.
Land en lucht
De populairste exportwijze is over land (72 procent), gevolgd door lucht (45 procent). Erik Uljee, Vice President Ground Operations Benelux, licht toe waarom de acquisitie van TNT Express door FedEx dan ook in het bijzonder relevant is voor Nederland: "Door de acquisitie van TNT Express vorig jaar is een enorm Europees wegennetwerk toegevoegd aan het uitstekende luchtnetwerk dat FedEx al heeft in Europa en in de rest van de wereld. Dit maakt buitenlandse markten binnen en buiten Europa nog toegankelijker."
Digitale economie en nieuwe technologieën bevorderen groei
Nieuwe technologieën en digitale innovaties hebben grote veranderingen gebracht in de samenleving en op de manier waarop consumenten en bedrijven elkaar weten te vinden en aankopen worden gedaan. Deze maatschappelijke veranderingen hebben de exportgroei onder het MKB gestimuleerd. Het FedEx MKB-exportrapport laat zien dat 38 procent van de exporterende MKB's uit Nederland van mening is dat nieuwe technologische innovaties de komende jaren zullen helpen om nog meer te exporteren; 40 procent verwacht het komend jaar hogere e-commerce inkomsten te genereren. E-commercetransacties genereren omzet voor 78 procent van de exporterende MKB's uit Nederland en maken gemiddeld 31 procent uit van de totale omzet.
Mobiel en sociaal
Mobiele apparaten en social media worden steeds belangrijker voor het Nederlandse MKB. 78 procent van de exporterende MKB’s laten in het onderzoek weten omzet te genereren uit m-commerce en 58 procent doet zakelijke transacties via social media. Het MKB geeft aan dat het ontwikkelen van een app of mobiele website heeft bijgedragen aan het aantrekken van meer business. Sociale media hebben volgens de respondenten bijgedragen aan het bereiken van nieuwe markten overal ter wereld, waarbij potentiële klanten ook effectiever benaderd kunnen worden.
Europees perspectief
Niet alleen het Nederlandse MKB heeft reden tot optimisme. Het FedEx MKB-exportrapport wijst uit dat exporterende MKB's in heel Europa floreren en op zoek zijn naar mogelijkheden voorbij landsgrenzen. 53 procent van het Europese MKB geeft aan te exporteren naar andere continenten; in 2015 exporteerde bijna een derde (29 procent) van het MKB naar andere regio’s in de wereld. Bij Europese MKB's die exporteren is export goed voor 65 procent van de totale omzet. Dit benadrukt het belang van het openen van nieuwe markten over de hele wereld voor het MKB om verder te groeien en te floreren.
"Het is positief om te zien dat de Europese MKB-gemeenschap optimistisch blijft over haar exportvooruitzichten en –groei," verklaart David Binks, President, FedEx Europe, en CEO van TNT. "Het FedEx MKB rapport toont duidelijk aan dat MKB’s het belang van export erkennen om hun omzet te laten groeien, waarbij e-commerce een cruciale rol speelt. Het samensmelten van digitale en fysieke netwerken betekent dat de wereld steeds meer met alles en iedereen in verbinding staat. Dit leidt tot meer exportmogelijkheden – wat bijdraagt aan de groei van het MKB en het wereldwijd concurrerende vermogen."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief