Nieuws
Consument doet geen zaken meer met bedrijf waar een datalek heeft plaatsgevonden
5 december 2017 - Wereldwijd is tweederde van de consumenten bang dat zij in de nabije toekomst slachtoffer worden van een datalek. Nederlandse en Belgische consumenten kennen beduidend minder angst, 56 procent geeft aan bang te zijn om slachtoffer te worden van een datalek.
Ondanks deze bezorgdheid beveiligen consumenten zichzelf niet goed. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan (56 procent) hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor verschillende online-accounts, onder Nederlanders en Belgen is dit aantal iets lager (48 procent). Zelfs wanneer bedrijven beveiligingsoplossingen zoals two-factor authentication aanbieden, geeft 41 procent van de consumenten aan hier geen gebruik van te maken. Dit blijkt uit een onderzoek van Gemalto onder meer dan 10.000 consumenten wereldwijd.Bedrijven verantwoordelijk
Een meerderheid van de consumenten (62 procent) vindt dat bedrijven die hun gegevens bewaren de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de beveiliging ervan. Een grote meerderheid van de consumenten (93 procent) neemt of overweegt juridische stappen te ondernemen tegen het bedrijf wat verantwoordelijk is voor het bewaren van de data. 47 procent van de Nederlandse en Belgische ondervraagden heeft al eens juridische stappen ondernomen. Daarnaast doet het grootste deel (70 procent) van de consumenten niet langer zaken met bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een datalek. Bedrijven worden door dit sentiment gedwongen om extra stappen te nemen om consumenten te beschermen en om beveiligingsmaatregelen te implementeren. Ook moeten de bedrijven de consumenten wijzen op de voordelen van deze beveiligingsmaatregelen.
Verantwoordelijkheid
"Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van hun gegevens graag neer bij bedrijven, ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf enige moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "In het kader van de komende gegevensverordeningen zoals de Europese regelgeving rondom gegevensbescherming is het nu aan bedrijven om ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van geboden beveiligingsmaatregelen, om de eigen data te beschermen. Het is niet langer voldoende om oplossingen als two-factor authentication aan te bieden als een optie. Consumenten moeten verplicht gebruikmaken van deze maatregelen, anders krijgen bedrijven niet alleen op financieel gebied de rekening gepresenteerd, maar krijgen ze ook te maken met juridische procedures." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief