Nieuws
Online dater riskeert bedrijfsgeheimen prijs te geven
7 december 2017 - Houd zaken en privé strikt gescheiden, zo luidt het devies. Uit onderzoek van Kaspersky Lab blijkt echter dat ondernemers en werknemers hun bedrijven ongewild in gevaar kunnen brengen omdat ze zakelijke apparatuur gebruiken om online te daten, of omdat ze in hun zoektocht naar matches bedrijfsgeheimen prijsgeven.
Uit het onderzoek naar de gewoonten van ‘online daters’ blijkt dat elf procent van de gebruikers van online datingservices bestaat uit bedrijfsleiders, terwijl nog eens twintig procent aangeeft tot het middenmanagement te behoren. Hun online datinggewoonten zouden wel eens grote hoeveelheden vertrouwelijke bedrijfsgegevens in gevaar kunnen brengen.Informatie delen
Hooggeplaatste werknemers lijken inderdaad meer geneigd te zijn om werkgerelateerde informatie te delen. Slechts twaalf procent van de volledige online datinggemeenschap vermeldt de werkgever in het profiel, terwijl 22 procent van de leidinggevende zakenmensen dit doet. Van alle gebruikers is tien procent bereid om details over het werk of bedrijfsgeheimen te delen, maar onder eigenaren en topmanagers is dit 24 procent. Bovendien geeft 38 procent van het topmanagement toe na een aantal dagen communiceren met matches professionele informatie te delen, tegenover 26 procent van de hele datingpopulatie. Door deze loslippigheid wordt niet alleen vertrouwelijke informatie vrij toegankelijk voor andere online daters, maar kunnen er ook grotere gevaren ontstaan – zoals bedrijfsspionage – als het in verkeerde handen komt.
Lakse houding
Dat er vaak geen strikte scheiding tussen werk en privé is, wordt onderstreept door de lakse houding van respondenten als het gaat om online zoektochten naar de liefde. Ruim de helft, 51 procent, erkent de datingactiviteiten op zakelijke apparaten te doen, waardoor bedrijfsdocumenten, e-mails en zelfs wachtwoorden in de gevarenzone komen. Het onderzoek laat zien dat 38 procent van de online daters het voor amoureuze doeleinden ingezette apparaat ook gebruikt voor het opslaan van zakelijke e-mails, terwijl 33 procent er werkgerelateerde data op heeft staan. Mochten deze gegevens in verkeerde handen vallen, bijvoorbeeld doordat de beveiliging wordt gecompromitteerd, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor het bedrijf.
Geen adequate beveiliging
Ook is het zorgwekkend dat veel gebruikers van datingservices hun apparaten niet adequaat beveiligen of blind zijn voor het risico dat de door hen online in het rond gestrooide informatie in het bezit van cybercriminelen komt. Slechts 27 procent gebruikt een beveiligingsoplossing om het apparaat te beschermen en niet meer dan 33 procent deelt in beperkte mate informatie, terwijl zestien procent geen enkel gevaar ziet en derhalve helemaal niets doet ter bescherming.
Cyberrisico’s kunnen echter uit verschillende hoeken komen, zoals ons onderzoek laat zien. Van de bedrijfsleiders is bijvoorbeeld negentien procent wel eens geconfronteerd met een via een datingplatform door malware, spyware of ransomware geïnfecteerd apparaat, terwijl negen procent te maken heeft gehad met gebruikers van een valse online identiteit.
Uitdagend spel
"Het spel van online daten is al uitdagend genoeg zónder dat mensen aan oplichters ten prooi vallen of hun bedrijf in gevaar brengen," zegt Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux. "Veel ondernemers en het topmanagement bedienen zich van digitale datingservices en het is zorgwekkend dat er zo makkelijk wordt omgesprongen met bedrijfsinformatie. Nóg zorgwekkender is het dat deze mensen het cybercriminelen zo makkelijk maken om toegang tot bedrijfsgegevens te krijgen door hun apparaten niet te beveiligen. Zakelijke apparaten moeten worden beschermd en gebruikers die online daten moeten veel voorzichtiger zijn met wat er in de strijd wordt gegooid om de interesse van een eventuele match te wekken."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief