Nieuws
Vijf tips voor het afsluiten van uw boekhouding 2017
13 december 2017 - Het einde van het jaar 2017 is al bijna in zicht. Hét moment om de boekhouding klaar te maken voor het afsluiten van boekjaar 2017. Maar hoe doet u dat? Welke maatregelen moet u als ondernemer nemen om de boekhouding correct af te sluiten en het nieuwe jaar zonder zorgen te beginnen?
In dit artikel geeft Fred van der Stappen, oprichter van SmartFunding vijf handige en praktische tips om het boekjaar succesvol af te sluiten.Tip 1: Check of alles (netjes) is ingeboekt
Verwerk de laatste bank-, giro- en kasmutaties over 2017 en controleer de eindsaldi. Check of de afschrijvingen over het jaar correct in geboekt zijn. Zorg dat de afschrijvingsstaat bijgewerkt is en goed aansluit op de begin-en eindbalans van 2017. Zijn alle aangeschafte bedrijfsmiddelen dit jaar (< 450 euro) in de afschrijvingsstaat opgenomen? Daarnaast is het van belang dat alle inkoop- en verkoopfacturen netjes zijn (in)geboekt. Let hierbij met name op de factuurdatum, zeker bij overloop van het ene boekjaar naar het andere boekjaar.
Ook is het zaak te kijken naar openstaande posten in de boekhouding. Staan er nog een aantal posten van crediteuren en debiteuren open? Zorg dat deze posten precies aansluiten bij het overzicht met openstaande facturen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u dit jaar al opbrengsten hebt ontvangen of kosten hebt betaald voor 2018. Boek deze dan op de balanspost ‘vooruit ontvangen opbrengsten’ of ‘vooruitbetaalde kosten’. Zo houdt u alles overzichtelijk.
Tip 2: Kijk naar aftrekposten
Als ondernemer is het van belang om u te verdiepen in aftrekposten. Vaak is er veel meer mogelijk dan er in eerste instantie gedacht wordt. Is de urenregistratie op orde? Denk dan ook aan het urencriterium, dit is namelijk een grote aftrekpost als uhieraan voldoet. Daarnaast kan het ook geen kwaad om te checken of u gebruik kunt maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Via de website van de Belastingdienst kan gekeken worden of u hier aanspraak op maakt.
Tip 3: Check eventuele vrijstellingen
Een ondernemer kan aanspraak maken op verschillende vrijstellingen, zoals de MKB-winstvrijstelling. Deze vrijstelling is een percentage van de behaalde winst uit één of meer ondernemingen. Dit percentage wordt berekend over de winst die overblijft na het toepassen van de ondernemersaftrek.
Tip 4: Check uw regelingen
Net gestart met uw bedrijf en zijn de inkomsten nogal wisselend geweest afgelopen jaar? Verdiep u dan eens in de middelingsregeling. Deze regeling is bedoeld om de belastingdruk te verlichten bij sterk wisselende inkomens. Weinig omzet gedraaid dit jaar? Dan is de kleineondernemersregeling misschien een uitkomst. Hierbij wordt het btw-bedrag dat de ondernemer dient te betalen aan de Belastingdienst verminderd. De moeite waard om hier eens in te duiken!
Tip 5: Suppletie-aangifte
Mocht het zo zijn dat u later toch een fout ontdekt of een correctie in de btw moet maken, dan kan u altijd een suppletie-aangifte indienen. Dit is alleen nodig als het saldo van de correcties meer dan 1000 euro bedraagt. Is het bedrag lager? Dan mag u de correctie alsnog verwerken op de eerstvolgende aangifte in het volgende jaar.
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief