Nieuws
Zzp’er wil zich thuis voelen bij opdrachtgever
14 december 2017 - Zelfstandig ondernemers gaan het steeds belangrijker vinden om zich thuis te voelen bij een opdrachtgever. Zo wordt de werksfeer door zzp’ers als een van de belangrijkste aspecten bij een opdrachtgever gezien.
Ook vinden zzp’ers bedrijfscultuur en collega’s steeds belangrijker worden. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met FastFlex.Ten opzichte van voorgaande jaren worden werksfeer, bedrijfscultuur, collega’s en werkplek door zzp’ers steeds belangrijker gevonden. Driekwart van de zzp’ers geeft aan de werksfeer tijdens opdrachten of projecten als een van de belangrijkste aspecten bij hun opdrachtgever te zien. 27 procent van deze groep vindt de werksfeer zelfs heel belangrijk.
Oudere zzp’er hecht minder waarde aan ‘thuis voelen’
Uit het onderzoek is verder gebleken dat oudere zzp’ers over het algemeen iets meer waarde hechten aan zaken als de bedrijfscultuur en de werksfeer. Zo vindt 88 procent van de zzp’ers ouder dan 45 jaar de bedrijfscultuur (zeer) belangrijk.
Zzp’er beperkt bereid zich aan te passen
De zzp’er vindt het belangrijk om zich thuis te voelen bij de opdrachtgever. 63 procent van de zzp’ers geeft dan ook aan zich te willen aanpassen. Opvallend is dat vooral de oudere zzp’er zich niet tot beperkt wil aanpassen aan de bedrijfscultuur ondanks dat hij of zij hier over het algemeen meer waarde aan hecht.
Zzp’er vindt verantwoordelijkheid opdracht belangrijk
Het thuis voelen bij een opdrachtgever wordt beïnvloed door de betrokkenheid van de opdrachtgever zelf. Maar liefst 99 procent van de zzp’ers vindt het belangrijk dat de verantwoordelijkheid van hoe hij of zij tot een bepaald resultaat is gekomen bij hem of haar moet blijven. Ook blijkt dat 93 procent van de zzp’ers het belangrijk vindt dat de opdrachtgever investeert in het op peil houden van de kennis van de zzp’er.Volgens Niels Huismans, consultant bij FastFlex, komt deze uitkomst niet als een verrassing: "Nagenoeg alle zzp’ers zijn van mening dat de verantwoordelijkheid van de opdracht bij hem/haar zou moeten liggen. Dit lijkt me niet alleen logisch maar zeker ook terecht. Wat daar tegenover dan wel opvallend is, is het feit dat de verantwoordelijkheid van investeren in kennis juist wel bij de opdrachtgever gelegd wordt. De zzp’er zou hier in mijn optiek veel meer verantwoordelijkheid in moeten nemen."
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 642 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1,1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, mei 2017).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie).
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief