Nieuws
Consumenten eisen betere bescherming tegen kopen van namaakproducten
29 december 2017 - 86 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat ze beter beschermd moeten worden door merkeigenaren tegen het kopen van namaakproducten. Alhoewel er veel online wordt gewinkeld, vreest bijna de helft van de consumenten (45 procent) dat ze tijdens de feestdagen de dupe worden van oplichters.
Dit zijn conclusies uit de Barometer 2017 van MarkMonitor. Consumenten wereldwijd zijn via het ene middel banger voor de aankoop van namaakproducten dan via het andere. Zo winkelen ze met een gerust hart in online marktplaatsen (86 procent) en mobiele apps (56 procent). Toch zijn consumenten hier niet veilig, op online marktplaatsen (42 procent) en links in zoekresultaten (vijftien procent) worden namelijk de meeste namaakproducten gekocht. Nederlanders ervaren een veilig gevoel bij aankopen via links in zoekresultaten (72 procent), maar dit is dus onterecht. Ze zijn daarentegen minder optimistisch over producten op online marktplaatsen, 55 procent vreest opgelicht te worden via dit soort websites. Winkelen via social media is nog relatief nieuw, maar ook hier zijn oplichters actief. Ongeveer tien procent van de consumenten aan via deze weg weleens een namaakproduct te hebben gekocht.Gevolgen van aankoop namaakproduct
Eerlijke verkopers en kopers zijn de dupe van oplichters die namaakproducten verkopen. Als een consument een namaakproduct heeft gekocht, waarschuwt 44 procent familie en vrienden voor het merk, 25 procent is volledig afgeknapt en koopt geen producten meer van het label. 22 procent zegt dat hun perceptie van het merk negatief is beïnvloed.
Chrissie Jamieson, Vice President Marketing bij MarkMonitor: "Uit onderzoek blijkt dat kopers zich bewust zijn van de vervalsingsdreiging en dat sommigen zelfs meer dan eens slachtoffer zijn geworden. Daarnaast zijn steeds meer consumenten van mening dat bedrijven hen moeten beschermen tegen de aankoop van namaakproducten. De impact is namelijk groot op het winkelend publiek, hun portemonnee en bovendien kunnen consumenten hiermee worden blootgesteld aan gezondheidsrisico’s. Denk bijvoorbeeld aan schadelijke materialen waarvan producten zijn gemaakt of namaakmedicijnen. Voor merken zijn reputatieschade, omzetderving en verminderd klantvertrouwen de negatieve gevolgen van vervalsers. Al deze effecten onderstrepen dat de consument waakzaam moet zijn bij het online winkelen en dat bedrijven er alles aan moeten doen om hun merk en klanten te beschermen."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief