Nieuws
Vijf tips voor het opstellen van de merkbeschermingsstrategie
22 januari 2018 - Het beheren en hanteren van een online merkbeschermingsstrategie is in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Er zijn steeds meer kanalen waardoor het veel moeilijker is om de strategie uit te voeren.
Door prioriteit te geven aan merknaambescherming en een aantal focuspunten te nemen, is het mogelijk om merken efficiënt te beschermen en zo de handelspositie te versterken. Maar hoe start u met zo’n strategie? Kevin Day is Regional Manager Nordics bij MarkMonitor. Hij biedt vijf handige tips.
Tip 1: Interne richtlijnen
Day: "Merkrichtlijnen zijn essentieel om met de unique selling points naar buiten te treden. In de praktijk merk ik dat bedrijven vaak niet weten wat de richtlijnen omvatten. Daarom is het nuttig om het in twee delen op te stellen: interne richtlijnen en richtlijnen voor partners
Voor interne richtlijnen moet allereerst een verantwoordelijke worden aangewezen. Wie maakt de richtlijnen en wie accordeert het? De keuze is volledig afhankelijk van de organisatiestructuur, maar overwegend wordt deze taak belegd bij communicatie- en marketingteams. De juridische afdeling kan aangewezen worden om akkoord te geven op de inhoud. Maar er is ook een verantwoordelijke (afdeling) nodig voor de consistentie in de communicatie. Om dit te bepalen kunnen de volgende vragen helpen: wordt content lokaal of centraal beheerd? Wie is bevoegd om domeinnamen en sociale media te registreren? Deze laatste vraag is niet voor niets zo belangrijk, bij veel bedrijven vindt promotie plaats via social media. Als een bedrijf online te vinden is, dan zijn medewerkers dit vaak ook. Daarom moeten er duidelijke instructies zijn over wat werknemers wel en niet mogen zeggen over het merk op hun eigen social media. Persoonlijke accounts moeten merkwaarden weerspiegelen, daarom zijn richtlijnen van essentieel belang."
Tip 2: Richtlijnen voor partners
Veel merken vertrouwen op franchisenemers, resellers en andere partners om het bedrijf te laten groeien, daarom zijn deze partijen belangrijk voor de merkconsistentie. Day legt de tip uit: "De kaders voor partners gaan over communicatie over het merk, domeinnamen en het gebruik van social media. De meeste bedrijven verbieden partners om hun naam te gebruiken in hun eigen domeinnaam of in social mediaregistraties. De richtlijnen bevatten ook informatie over het gebruik van AdWords: hoe en via welke kanalen mogen ze verkopen? Mogen ze uw logo en afbeeldingen gebruiken ter promotie? De promotieactiviteiten van deze verkopers mogen niet kostenverhogend zijn voor uw eigen bedrijf, denk bijvoorbeeld aan de kosten per klik. Deze kosten kunnen oplopen als een partij ook AdWords wil gebruiken. U mag het een partner verbieden om zelf de kosten laag te houden en de toppositie in zoekresultaten te beschermen. Andersom is het belangrijk dat partners continu de nieuwste informatie over producten krijgen. Zo blijft de communicatie in overeenstemming met de merkrichtlijnen."
Tip 3: Social media monitoren
Social media biedt veel kansen, maar het is ook de grootste bedreiging als het gaat om merkbescherming. Day zegt hierover het volgende: "Enerzijds is het namelijk mogelijk om het merk te promoten via deze kanalen, anderzijds stelt het oplichters in staat om valse accounts te registreren. Het is daarom belangrijk om te monitoren wat er online over het merk gezegd wordt. Bij het monitoren kunt u signaleren of er sprake is van merkmisbruik of valse accounts.
Als er een webcareteam is als onderdeel van de klantenservice moeten er richtlijnen zijn die het werkproces beschrijven. Denk aan richtlijnen over hoe medewerkers correct reageren op vragen en wat ze kunnen doen om problemen te escaleren."
Tip 4: Aim high
De dreiging van merkmisbruik is zo groot dat het bijna onmogelijk is om elke vorm van namaak uit te roeien. Day bevestigt dit: "Het is daarom verstandig de focus leggen op de grootste platformen, zoals social media en marktplaatsen. Georganiseerde criminele bendes bieden hier producten aan omdat ze een groot bereik willen. Maar hou ook rekening met het ‘dark web’, deze omgeving is onderdeel van het wereldwijde web en niet rechtstreeks vindbaar via zoekmachines. Het is een omgeving die bekend staat om illegale activiteiten."
Tip 5: Beveilig uw bezittingen
Over de laatste tip zegt Day het volgende: "Een merk mag niet gemakkelijk worden aangetast en dat is precies het doel van een merkregistratie. Dit geldt niet alleen voor de naam, maar ook voor de online platformen waarop u actief bent. Het is belangrijk dat dit tijdig gebeurt, anders krijgen anderen de kans uw publiek te duperen. Ook intern is het belangrijk om goed op te letten, bijvoorbeeld door de gebruikerstoegang te controleren."
Het moge duidelijk zijn dat richtlijnen en registratie ontzettend belangrijk zijn om het merk te beschermen. De beschermingstaak ligt in handen van de gehele organisatie, want iedereen kan een steentje bijdragen. Natuurlijk is alert zijn belangrijk, maar richtlijnen en regels voorkomen misbruik. Het is immers beter om te voorkomen dan te genezen.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief