Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlanders gaan bijna vijf miljoen klussen uitbesteden

2 februari 2018 - De geëxplodeerde huizenmarkt van 2017 heeft groot effect gehad op het aantal klussen dat werd uitgevoerd in Nederland. Het klussentiment blijft ook voor 2018 zeer positief. Nederlanders zijn van plan om het komend half jaar ruim 4,9 miljoen klussen uit te besteden.

Dat blijkt uit de nieuwste Werkspot Klusmonitor, uitgevoerd door SAMR.
  
Schilderklus meest populaire klus
SAMR doet in opdracht van Werkspot sinds 2014 onderzoek naar de klusmarkt in Nederland. Een analyse van de cijfers van de periode 2014 – 2017 laat zien dat de schilderklus de meest populaire klus is om uit te besteden, gevolgd door tuinonderhoud en de verbouwing van de badkamer. Nederlanders besteden gemiddeld 3.198 euro aan hun laatste klus.

Geldgebrek belangrijkste reden dat klus blijft liggen
Gevraagd naar de belangrijkste reden dat klussen blijven liggen, geven de meeste respondenten aan dat geldgebrek de oorzaak is. Daarna worden tijdsgebrek en het ontbreken van de juiste klusvaardigheden genoemd als reden.

Vakman wordt via-via gevonden, online reviews belangrijk
De meeste Nederlanders vinden hun vakman nog steeds via-via, dat percentage is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven (rond de 48 procent). Toch spelen online reviews een grote rol bij de keuze voor een vakman. Gemiddeld zegt 57 procent van de respondenten online reviews te gebruiken bij de keuze voor een vakman, waarvan 72 procent van deze groep ook aangeeft dat reviews de keuze mede bepalen.

Uitdagingen voor Werkspot
Ronald Egas, CEO van Werkspot, licht toe: "De overhitte huizenmarkt van 2017 heeft gezorgd voor ontzettend veel werk in de bouwsector. Geweldig nieuws voor vakmensen, zij hebben weer een volle agenda. Consumenten plaatsten het afgelopen jaar een recordaantal klussen op ons platform. Daar zijn we blij mee, maar wij merken natuurlijk ook dat vakmensen het druk hebben. In deze krappe markt is het cruciaal dat vakmensen zich echt alleen bezighouden met het uitvoeren van klussen, en geen tijd verspillen aan klanten die bijvoorbeeld alleen op zoek zijn naar prijsinformatie. Aan ons de taak om de serieuze consumenten aan de vakmannen te koppelen en de oriënterende consument anders te bedienen. Daar zetten we dit jaar vol op in."
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.