Nieuws
Geniale ideeën die vroegtijdig op het innovatiekerkhof zijn beland
5 februari 2018 - Rondom het woord ‘innovatie’ hangt een zweem van grootsheid. Wie wilde er vroeger geen uitvinder worden? Want innovatie, dat was Thomas Edison die de gloeilamp uitvond, of Steve Jobs met zijn iPhone en iPad.
Rondom het woord ‘innovatie’ hangt een zweem van grootsheid. Wie wilde er vroeger geen uitvinder worden? Want innovatie, dat was Thomas Edison die de gloeilamp uitvond, of Steve Jobs met zijn iPhone en iPad. Wie wat dieper graaft, komt erachter dat innovatie vooral een kwestie is van op het juiste moment op de juiste plek zijn en het slim aanpakken. Want zowel de gloeilamp als de iPad waren echt niet het eerste prototype; Edison en Jobs kwamen wel net op het juiste moment met hun innovaties.Volgens Jarno van Hurne, Global Product Marketing Director bij Exact, zijn er tal van voorbeelden uit de geschiedenis van innovaties die eigenlijk net iets te vroeg kwamen.
Vloerverwarming bij de Romeinen
"Vloerverwarming werd bijvoorbeeld al toegepast bij de Romeinen," aldus Van Hurne. "Zij pompten hete lucht door een netwerk van buizen in de grond, waardoor niet alleen vloeren, maar ook muren werden verwarmd. Waarom de vloerverwarming toch niet wordt gerekend tot de belangrijkste innovaties die de Romeinen hebben doorgegeven aan de rest van Europa? Dat komt waarschijnlijk doordat het nogal duur was. Vloerverwarming was alleen beschikbaar voor de allerrijksten, omdat er slaven nodig waren om het vuur in de ovens continu aan te wakkeren."
Het wiel van de Mexicanen
Wat weinig mensen weten, is dat het wiel niet één, maar op zijn minst twee keer werd uitgevonden. Van Hurne: "Niet alleen de bewoners van Mesopotamië (het huidige Irak) kwamen op het idee, maar ook de bewoners van het huidige Mexico vonden het wiel uit. Het frappante is alleen dat ze het nooit hebben gebruikt om er ploegen of oorlogsvoertuigen van te maken; het gebruik van het wiel bleef beperkt tot speelgoed. Een speelgoedautootje om precies te zijn. De reden is waarschijnlijk dat de ‘native Americans’ geen gedomesticeerde grote zoogdieren hadden die dit soort voertuigen konden trekken, zoals paarden, ezels, kamelen en runderen."
De helikopter van Leonardo da Vinci
Kunstenaar en uitvinder Leonardo da Vinci bedacht al in 1490 een prototype dat sterk doet denken aan de helikopter. Hij noemde het een ‘helix patron’, oftewel ‘wentelvleugel’.
"Helaas voor Da Vinci waren er in die tijd nog geen materialen beschikbaar die licht genoeg waren om het ding ook daadwerkelijk te laten vliegen," zegt Van Hurne.
De tablet in science fiction en het R&D-lab van Microsoft
Fast forward naar de twintigste eeuw. In de science fiction film 2001: A Space Odyssee komen apparaten voor die verdacht veel lijken op de eerste iPad-modellen.
Van Hurne: "Jaren later, rond het jaar 2000 (elf jaar voor de iPad), introduceerde Microsoft al een tablet. Blijkbaar was de markt er destijds nog niet helemaal klaar voor."
Layar en Google Glass
Volgens Van Hurne zijn er ook vrij recent nog voorbeelden opgedoken van bedrijven die net even te vroeg waren met innovaties. "Denk bijvoorbeeld aan augmented reality; In 2012 was het Nederlandse bedrijf Layar dé grote belofte op het gebied van AR: hun platform zou volgens experts de nieuwe standaard worden. Vijf jaar later kunnen we gerust stellen dat dit niet helemaal is uitgekomen. Ook Google heeft gemengde gevoelens bij AR. De bekendmaking van Google Glass was nogal een dingetje in 2012. Maar, net als bij Layar, was het enthousiasme al snel weg. In het geval van Google Glass kwam dat vooral door de privacy-zorgen die het apparaat opwekte. Iedereen die op straat een AR-bril droeg werd al gauw door iedereen gemeden."
Succesvol innoveren is dus nog niet zo makkelijk; nog steeds mislukt een groot deel van de uitvindingen. Van Hurne: "Wie te vroeg is, loopt het risico dat de markt nog niet klaar is voor een product. Zo claimt Adam Curry dat hij in 1999 al een YouTube-achtige video-dienst had. In 2005 brak YouTube door. Het innovatiekerkhof ligt dan ook vol met veelbelovende ideeën die de spreekwoordelijke schappen net of bij lange na niet hebben gehaald. Of het ‘m nu zat in macro-economische factoren zoals crisis of technologische mogelijkheden of juist acceptatie, de crux zit ‘m vooral in timing. Te vroeg zijn is dodelijk maar wees ook niet bang om te laat te zijn: u kunt beter een snelle volger dan de eerste zijn. Dan zijn immers alle obstakels al overwonnen."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief