Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Freelancers optimistisch ondanks instabiel inkomen en wanbetalers

23 februari 2018 - De gig-economie groeit wereldwijd zo hard, dat in 2020 bijna een op de vijf personen op freelance of projectbasis zal werken. In Nederland zijn er momenteel meer dan een miljoen zzp’ers.

PayPal deed samen met Netfluential onderzoek naar freelancers die het grootste deel van hun werk via de computer en het internet doen. 85 procent daarvan verwacht dit jaar hogere of stabiele inkomsten, blijkt uit de resultaten van het Global Freelancer Insights Report van PayPal.
Ondanks optimisme en een markt met volop kansen, hebben freelancers nog altijd veel te maken met onzekerheden, zoals een onregelmatig inkomen en niet betaald worden door opdrachtgevers. In samenwerking met zzp-expert Jeroen Sakkers zet PayPal de trends voor Nederland op een rij. Jeroen Sakkers is initiatiefnemer van de Dag van de ZZP’er, de Freelancer Of The Year (FOTY) Awards, ZZP Barometer en Ratecard.
 
Verwachte groei in 2018
In het onderzoek geeft 52 procent van de freelancers aan dat hun werk het afgelopen jaar stabiel was en 24 procent zegt meer werk te zijn gaan doen. Bij de vraag hoe de verwachting van de toekomst is, geeft 46 procent van de freelancers aan dezelfde hoeveelheid werk te blijven doen. 39 procent verwacht het komende jaar erop vooruit te gaan. Sakkers: "Het zal freelancers de komende jaren nog beter vergaan dan tot nu toe. De freelancemarkt zal namelijk flink blijven groeien – zowel wat betreft het aantal online opdrachten als opdrachten op locatie. Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar specialisten en deze zijn steeds vaker alleen op freelancebasis te vinden."
 
Nederland versus buitenland
Nederlandse freelancers behoren tot de meest ervaren freelancers uit het onderzoek, met op dit moment een gemiddelde van zo’n acht jaar als eigen baas. Het gemiddelde van alle landen ligt op minder dan vijf jaar.
Nederlandse freelancers hebben in verhouding tot de andere landen ook andere informatiebehoeften en gewoonten als het gaat om het gebruik van hulpbronnen. Zo zijn online blogs en YouTube in andere landen populair, maar Nederlanders maken daar het minste gebruik van. In Nederland worden vakmedia (26 procent) het meest geraadpleegd voor informatie, wat in de andere landen gemiddeld (veertien procent) juist het minst wordt gebruikt voor dit doeleinde. 
Opvallend is dat van alle onderzochte landen, Nederlandse freelancers het meeste aangeven dat ‘het prima gaat zonder hulpbronnen’ (35 procent). Als ze informatie zoeken, zijn ze het meest geïnteresseerd in het vinden van nieuwe klanten (24 procent), advies over tarieven (zeventien procent) en het leren van nieuwe vaardigheden (zeventien procent). Sakkers: "Als freelancer bet u de ultieme specialist: u doet wat u leuk vindt en wat u goed kan. U loopt echter het risico dat u wordt ingehaald door de concurrentie als u zich niet verder ontwikkelt. Doe niet alleen maar opdrachten op hetzelfde niveau, maar investeer ook tijd en geld in opleiding. Zo zorgt u ervoor dat u kennisleider op uw gebied blijft en zal u – ook inhoudelijk – steeds verder groeien."
 
Kansen
De resultaten duiden op een aantal kansen voor de Nederlandse freelancer. Er zijn bijvoorbeeld vaak mogelijkheden om zaken op internationaal gebied uit te breiden. Momenteel werkt twee derde van de freelancers voor internationale klanten, maar vormen deze slechts 25 procent van hun omzet. De top vier landen voor internationale opdrachten zijn België, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië.
Daarnaast zijn freelanceplatforms minder populair in Nederland vergeleken met de rest van de wereld, waar juist internationale klanten goed te vinden zijn. Slechts de helft zegt af en toe een freelanceplatform te bezoeken, terwijl het wereldwijde gemiddelde op 66 procent ligt.
De freelancer denkt het eerst aan België en Duitsland als ze de grens over willen; het ene land is dichtbij en de inwoners ervan spreken (deels) dezelfde taal, terwijl het andere een ontzettend grote marktkans omvat. Bovendien zijn veel Nederlandse corporaties ook daar actief en andersom. In de VS en Groot-Brittannië is op freelance en projectbasis werken al jarenlang zeer populair. Via platforms als Fiverr, Freelancer.com en UpWork kunt u relatief makkelijk klanten binnenhalen uit die landen," zegt zzp-expert Jeroen Sakkers.
 
Uitdagingen
Zowel wereldwijd als in Nederland, wordt het onregelmatige inkomen als grootste nadeel gezien. Daarnaast worden de concurrerende markt (achttien procent) en het lastig vinden van werk (zestien procent) als grootste nadelen gezien.
Daarnaast geeft een groot deel aan weleens problemen te hebben met betaald krijgen. Zo heeft zes op de tien een of meerdere keren niet betaald gekregen voor freelancewerk. De meest voorkomende redenen zijn volgens freelancers een geschil over betalingsvoorwaarden (25 procent) en het feit dat ze niet serieus worden genomen (negentien procent). Sakkers legt uit: "Een werknemer wordt aan het eind van de maand direct uitbetaald, en dit is voor de freelancer vrijwel nooit het geval: eerst moeten de uren akkoord worden gegeven en moet er een PO-nummer worden aangevraagd, waarna pas gefactureerd mag woren. En dan duurt het doorgaans nog 30 tot 60 dagen, voordat de freelancer betaald is. Zorg er daarom voor dat u hierop voorbereid bent, door bijvoorbeeld een financiële buffer aan te leggen of een factoringbedrijf in te schakelen dat uw facturen van u overneemt en direct uitbetaalt."
 
Oplossingen
De respondenten geven aan dat het vinden van werk niet altijd makkelijk is. Uit onderzoek blijkt dat de meest opdrachten via mond-tot-mondreclame (56 procent) verkregen worden. Dit geldt met name voor de mensen die al wat langer freelancen. Pitchen (38 procent) en sociale media (35 procent) zijn daarnaast veel gebruikte methoden. De freelancers met een meer internationale focus zijn daarnaast meer geneigd om gebruik te maken van freelanceplatforms om werk te vinden. "Als u als freelancer onbezorgd uw bedrijf wilt leiden, dan is het zaak dat u waarde opbouwt. Dat kan door mond-tot-mondreclame te verzilveren via online referenties. Vraag iedere opdrachtgever en partner die positief over u is om een referentie, zodat u deze kunt gebruiken om de kwaliteit van uw bedrijf te bewijzen," aldus Sakkers.
 
Betalingen
Betalingen blijven een doorn in het oog van velen freelancers. De respondenten geven aan dat het hebben van mobiele tools evenals de mogelijkheid om betalingen via mobiele apparaten te factureren en ontvangen, cruciaal is in hun on-the-go wereld. Het gebruik van gemakkelijke mobiele betalingen, mobiele apps en mobiele communicatie groeit dan ook onder freelancers.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.