Nieuws
Hoog medewerkersverloop? Investeer in onboarding en offboarding
2 maart 2018 - Hoe carrières van mensen verlopen, is de afgelopen decennia sterk veranderd. Waar eerder werkenden veelal maar een paar werkgevers (of zelfs slechts een enkele) hadden gedurende hun loopbaan, is het nu veel normaler geworden iedere twee jaar van werkgever te wisselen.
Veel ondernemers vrezen deze jobhoppers. Ze steken immers veel tijd en geld in de werving en ontwikkeling en alle opgedane kennis en ervaring verdwijnt alweer na een paar jaar. Joost Uitdewilligen, creatief directeur van TinQwise, legt uit waarom deze angst ongegrond is en geeft tips om een hoog personeelsverloop te managen.Voordelen van jobhoppers
Uitdewilligen legt allereerst uit waarom ondernemers jobhoppen niet per se als iets slechts hoeven te zien. "Medewerkers die vaker van baan wisselen hebben een groot netwerk, kunnen snel leren en brengen kennis mee van concurrenten. Daarnaast leren mensen in dezelfde functie na drie jaar zelden nog iets nieuws." Volgens hem is het dus beter deze groep mensen te omarmen dan te vrezen. "In plaats van langdurige ontwikkel- en loyaliteitsprogramma’s en headhunters kunt u ook zorgen voor een hoog tempo van de in- en uitstroom van talent door te investeren in on- en offboarding. Het vereist een andere insteek, maar is goed voor de reputatie van uw onderneming en netwerk."
Tips voor onboarding
Volgens Uitdewilligen is het belangrijk een nieuwe medewerker zo snel mogelijk te laten integreren, vooral als verwacht wordt dat deze niet heel lang bij de onderneming werkzaam zal zijn. Uitdewilligen: "Iedere ondernemer ziet natuurlijk het liefst dat een medewerker van dag een af aan productief is. Hierbij gaat het juist niet alleen om praktische zaken zoals het inrichten van een werkplek, maar ook om de minder tastbare zaken. Denk hierbij aan het inrichten van een proces voor het overbrengen van de organisatie identiteit en positionering, de professionele cultuur, verwachtingen en resultaten."
Tips voor offboarding
En ook aan het vertrek van medewerkers kan volgens Uitdewilligen een positieve draai gegeven worden. "Het is slim om een goed proces in te richten voor offboarding. Want veel vertrekkende medewerkers vinden het belangrijk om betrokken te blijven. Zorg er dus voor dat ze hun kennis en ervaring goed kunnen overdragen en zelfs na vertrek nog een rol kunnen spelen. Dit zijn ware ambassadeurs van uw onderneming en hebben dus grote invloed op uw reputatie. Wist u bijvoorbeeld dat uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van vertrekkende medewerkers interesse hebben in ruil voor een beloning door middel van een online connectie alsnog bij te dragen aan het succes van een onderneming?"
U ziet dat angst niet nodig is en dat dat door on- en offboarding u als ondernemer meer grip krijgt op het organiseren van professioneel talent.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief