Nieuws
Tien tips om op te vallen met drukwerk
7 maart 2018 - Communicatie verloopt over het algemeen steeds meer digitaal, maar zal toch niet snel geheel de plaats innemen van papieren drukwerk. Het wordt immers steeds moeilijk online nog op te vallen, tussen alle andere advertenties of informatie.
Papieren post heeft daarentegen juist iets authentieks gekregen, en krijgt bovendien meer aandacht omdat ontvangers dit niet alleen zien maar ook fysiek voelen. Daarnaast kunt u ook onbekende geadresseerden aanschrijven, vooral als u richt op een bepaalde geografische doelgroep, of wanneer de doelgroep nog niet veel digitaal werkt. Hoe u als ondernemer uw drukwerk extra op kunt laten vallen bij ontvangers? Evjatar Werker van PeterPrint geeft u tips.Welke papiersoort kiest u voor drukwerk?
Volgens Werker is een van de meest belangrijke zaken die de uitstraling van drukwerk bepalen het papiersoort. "Papiersoorten verschillen door het gewicht, de structuur en de afwerking. Voor een flyer wordt bijvoorbeeld doorgaans 135 grams papier gebruikt, terwijl het bij een ansichtkaart gaat om 300 grams papier. De structuur kan glad aanvoelen, dit wordt ook wel gesatineerd wordt genoemd, maar ook mat of korrelig zijn of structuur hebben. Daarnaast bepaalt ook de coating de uitstraling, levendigheid van kleuren en bedrukbaarheid van het papier. Een dikkere papiersoort, met een opvallende structuur en zeer scherp drukwerk zorgt voor meer aandacht, maar het doel van het drukwerk bepaalt waarschijnlijk ook het budget."
Vier keer een opvallende afwerking van het drukwerk
Werker: "Naast het papiersoort gaat het natuurlijk ook om de afwerking van het papier. Hierin zijn vele mogelijkheden. Wilt u uw drukwerk extra laten opvallen? Kies dan voor drukwerk in een bepaalde vorm door dit te laten stansen, of te laten voorzien van laminaat.
Het ontwerp van het drukwerk
Werker benoemt daarnaast een belangrijk ander aspect van drukwerk, namelijk het ontwerp. "Hierbij gaat het niet om vorm of het materiaalsoort, maar het design. Dit is onder andere afhankelijk van doelgroep en doel en gaat bijvoorbeeld om de verhouding tussen tekst en afbeeldingen en plaatsing hiervan, en kleurgebruik." Hoewel Werker aangeeft dat het maken van een ontwerp met bijvoorbeeld InDesign voor bijna iedereen mogelijk is, benadrukt hij ook dat een professioneel ontwerper creatiever is en bovendien meer ervaring heeft.
Twee tips voor opvallende teksten
Werker noemde al eerder de tekst in drukwerk, maar wil hier graag nog verder op ingaan. "Naast het ontwerp bepaalt natuurlijk ook de tekst of het drukwerk opvalt. Plaats in ieder geval nooit te veel tekst omdat dit aandachtig lezen ontmoedigt. Probeer indien mogelijk drukwerk te personaliseren zodat u de ontvanger bij naam aanspreekt. Wanneer iemand zijn of haar naam ziet staan, krijgt dit automatisch meer aandacht."
Wat staat er op de agenda?
Werker benoemt dat ook het inspelen op actualiteiten veel aandacht geeft. "Mensen vinden het altijd interessant iets te lezen over een aanstaande feestdag of evenement dat binnenkort plaats zal vinden. Hebt u een bepaalde actie voor Koningsdag of Moederdag, of staat u binnenkort op een belangrijke beurs? Grijp alle momenten aan om contact te zoeken met uw doelgroep, zodat ze zich betrokken bij uw onderneming blijft voelen."
Een presentje bij het drukwerk (en effectiviteitsmeting)
Tenslotte wil Werker nog als tip meegeven dat een presentje altijd meer aandacht krijgt dan enkel een velletje papier. "Mensen houden van cadeautjes, en voelen zich bovendien na het ontvangen sneller geneigd iets te kopen of terug te doen. Een presentje kunt u ook gelijk als kans zien om de effectiviteit van een campagne te kunnen meten. Bijvoorbeeld door de ontvanger een code te geven die ze vervolgens online moeten invullen om ook daadwerkelijk iets te krijgen."
Het zou natuurlijk zonde zijn als alle tijd, aandacht en geld dat in drukwerk gestoken wordt, voor niets is. Bovenstaande tips verkleinen de kans aanzienlijk dat uw drukwerk nog aan de aandacht ontsnapt van ontvangers!
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief