Nieuws
Helft zzp'ers kiest voor lange looptijd leasecontract
22 mei 2018 - De auto blijft het meest gebruikte vervoersmiddel onder zzp'ers. De afgelopen vier jaar is het leasen van een auto steeds populairder geworden. Ruim de helft van de zzp'ers met een leaseauto (52 procent) kiest voor de langste looptijd van het leasecontract van 60 maanden.
Dat betekent dat men behoorlijk zeker moet zijn van een regelmatig inkomen. Een op de vijf kiest voor een looptijd van 24 maanden. Dat brengt een hoger maandbedrag, maar wel meer flexibiliteit met zich mee. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 892 zzp’ers in samenwerking met SEAT.Auto favoriet vervoersmiddel
Maar liefst 86 procent van de zzp'ers gebruikt (onder andere) de auto om naar zijn werkplek te reizen. Bijna een derde (31 procent) stapt op de fiets en bij een kwart van alle zzp'ers is een ritje in de trein onderdeel van de reis naar de werkplek.
Bijna alle zzp'ers (95 procent) hebben een auto tot hun beschikking. Het grootste deel daarvan (64 procent) heeft privé een auto gekocht, zeventien procent beschikt over een auto van de zaak en een op de zeven zzp'ers heeft een leaseauto.
Steeds meer zzp'ers met lease-auto
Het aantal zzp'ers met een leaseauto is weer gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar koos twaalf procent van de zzp'ers voor het leasen van een auto, in 2018 is dat percentage gegroeid naar veertien procent. Daarmee groeit het aantal zzp'ers met een leaseauto nu al vier jaar achter elkaar.
Van de zzp'ers met een leaseauto heeft iets meer dan de helft een contract van 60 maanden afgesloten. Deze groep verwacht dus een behoorlijke periode een vast inkomen te hebben. De andere helft wil iets flexibeler zijn en heeft voor een kortere looptijd van het leasecontract gekozen. Een op de vijf zit voor slechts twee jaar vast aan hun leaseauto. Operational lease is duidelijk het populairste onder zzp'ers: tweederde kiest voor deze vorm van leasen.
Belangrijkste kenmerken leasemaatschappij
De aspecten die ervoor zorgen dat de zzp'er voor een bepaalde leasemaatschappij kiest, zijn vergelijkbaar met vorig jaar. Goede service staat nog steeds met stip op één (48 procent). Ook lage kosten worden doorslaggevend gevonden. Op nummer drie en vier staan, net als vorig jaar, referenties en de visie van de leasemaatschappij als basis waarop de zzp’er zijn beslissing maakt.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 892 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp'ers die Nederland kent (KvK, april 2018).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief