Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Administratieve en bedrijfskundige tips voor start- en scale-ups

25 mei 2018 - Startende bedrijven zijn zich vaak onbewust van de onnodige kosten die ze maken en de onnodige risico’s die ze nemen. Daarom deelt Annelie Snijder, oprichter van online administratiekantoor SFAA, vijf tips voor (snel) groeiende bedrijven.

SFAA is een uitdager in de administratiemarkt. Het bedrijf werkt vooral voor schaalbare en snelgroeiende bedrijven, zoals The Avocado Show, 5miles, Boatsters.com, Colourful Rebel en GreenHome. 
 "Met deze tips hoop ik startende bedrijven voor veelgemaakte fouten te behoeden. Net als veel van mijn opdrachtgevers, is SFAA een (digitale) uitdager. Dankzij onze cloud-oplossing zijn we concurrerend. Daarbij delen we de best- en worst practices van onze opdrachtgevers, zodat ze van elkaar kunnen leren. Door expertise op die manier over te dragen, leren nog meer start- en scale-ups van elkaars fouten," aldus Snijder.
 
1: Zorg dat HR-beleid op orde is
Personeelskosten vallen altijd hoger uit dan slechts het loon voor een werknemer. Zelfs bij brutoloon moet een opslag worden gerekend, wat komt door de werkgeverslasten. Let goed op met werknemers zonder contract. Iemand die maandelijks loon ontvangt, zonder contract, geldt voor de wet als een werknemer met een contract voor onbepaalde tijd.
 
2: Organiseer aansprakelijkheid werknemers 
Weinig werkgevers staan stil bij de aansprakelijkheid voor hun werknemers. Als iemand onder werktijd bijvoorbeeld ergens heen fietst, dan is de werkgever aansprakelijk als hij of zij een ongeluk heeft of maakt. Organiseer dus de aansprakelijkheid voor werknemers. Verzekeringen zijn vaak erg goedkoop, dus is het zonde om dit onnodige risico te lopen.
 
3: Professionaliseer de boekhouding 
Start op tijd met het professionaliseren en automatiseren van de boekhouding. Hierdoor weten investeerders waar ze in investeren en valt er sneller funding op te halen. Zonder professionele boekhouding blijft de terug te vorderen btw vaker liggen en moeten er vaker boetes betaald worden, wat ronduit zonde is. Start- en scale-ups hebben in het begin vaak slechte resultaten, maar de bestuurders zijn wel aansprakelijk en moeten de jaarrekeningen op tijd deponeren. Daarom is dit voor founders ook bijzonder urgent.
 
4: Staar u niet blind op aftrekposten
Een rondje van de zaak klinkt heel gezellig. Toch zijn horecakosten maar beperkt aftrekbaar van de winst. Bovenal zijn dergelijke uitgaven niet geweldig voor de toekomst van uw bedrijf. Die uitgaven gaan er als cash uit, waardoor uw bedrijf het direct op de balans ‘voelt’. Staar u dus niet blind op zo’n aftrekpost als horecakosten.
 
5: Inhuren van eenmalig personeel
Als bedrijf kunt u eenmalig personeel inhuren, bijvoorbeeld voor een promotie. Verwerk dit ook administratief op de juiste manier. Er moet een speciaal (IB47) formulier ondertekend en ingevuld worden door degene die het werk uitvoert. Ook moet het formulier in de administratie worden bewaard en eens per jaar worden aangegeven bij de Belastingdienst.
 
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

peter boekhouder haa...

25-05-2018 15:03  |  

Helemaal met Annelie een dat bedrijven hun administratie goed op orde moeten hebben. Niet alleen om zelf goed zicht te hebben over je liquiditeit en solvabiliteit en kasstromen, maar ook om de aangiften op tijd in te dienen. De boetes zijn hoog en dat is zonde geld.

Wat betreft de horecakosten. Die zij inderdaad voor 80 procent aftrekbaar, maar als de kosten lonen om een klant binnen te halen of als het personeel harder loopt als er goede koffie is, dan zou ik daar niet extreem op bezuinigen.


Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.