Nieuws
Tools, cultuur & flow: tips om het potentieel van kleine bedrijven te benutten
22 juni 2018 - Ondanks de aantrekkende economie staan kleine bedrijven onder druk. Het gaat om uitdagingen als scherpe concurrentie, verwachtingen van klanten, digitalisering en regelgevingsdruk. Om te groeien en competitiever te zijn is het volgens Marcel van den Gender van Dropbox voor deze bedrijven essentieel om de productiecapaciteit en creativiteit van hun werknemers te bevorderen.
"De basis voor een bloeiend bedrijf is prettig en effectief samenwerken," zegt Van den Gender.Eenvoudig en naadloos samenwerken
Kleine bedrijven, hun klanten en partners bevinden zich afhankelijk van de sector veelal verspreid in een stad, land of zelfs wereldwijd. Om werknemers ongeacht hun locatie effectief te kunnen laten samenwerken zijn volgens Van den Gender, Hoofd Channel Sales Benelux bij Dropbox, de juiste tools nodig, die geen frustraties of andere perikelen opleveren: "Zo blijven mensen gefocust en positief. Een voorbeeld van zo’n effectieve samenwerking is het modelabel Les Lunes met twee fysieke winkels in de VS en online kanalen, een marketingteam in New York, allerlei creatieven in Parijs en San Francisco en een fabriek in Shanghai."
In de modewereld draait alles om beeld en tempo. Razendsnel perfecte foto’s maken en bewerken voor een advertentie, etalage of promomateriaal kan het verschil maken tussen een modehype en een modeflate. "Les Lunes gebruikt Dropbox Paper om in realtime fotograaf en creatieven te laten samenwerken," vertelt Van den Gender. "De fotograaf maakt foto’s en de creatieven geven live op- en aanmerkingen en zo wordt samen effectief het gewenste materiaal geproduceerd."
Kom in de flow
Niemand wil slaaf van de technologie zijn en constant e-mails, alerts en app updates checken. Van den Gender: "Die dwang loslaten om het creatieve potentieel tot bloei te brengen is zó nodig, want mensen halen het beste uit zichzelf wanneer ze in de flow zitten, oftewel gelukkig en gemotiveerd zijn. Dan kunt u echt élk probleem oplossen en elke uitdaging aan."
Hoe komt een persoon of team in de flow? Van den Gender: "Dat is zo persoonlijk. De een heeft daar het draaien van een bepaalde playlist voor nodig, een ander heeft daar een bepaalde werkruimte of -sfeer voor nodig en weer een ander werkt het lekkerst tijdens een bepaald dagdeel of met een specifieke app. Als directeur of bedrijfsleider kunt u een team alleen maar aanmoedigen om hiermee te experimenteren en te ontdekken hoe ze als team in de flow komen. En het liefst hoe ze op reguliere basis in de flow zitten en blijven."
Constructief verschil van mening
Daarnaast is communicatie een belangrijk punt stelt Van den Gender. Kleine bedrijven moeten hun werknemers leren duidelijk te communiceren en om constructieve meningsverschillen te hebben. "Samenwerking betekent niet dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan maar juist dat verschillende meningen worden gedeeld en dat er samen naar de beste oplossing wordt toegewerkt," zegt hij.
"Om Les Lunes maar weer als voorbeeld te nemen: dit kleine bedrijf gelooft hierin en werkt er hard aan om zijn werknemers open te stellen voor elkaar. Met behulp een digitaal whiteboard worden ideeën en visies gedeeld. Dit voorkwam allerlei losse lijntjes in chatprogramma’s en apps waardoor er een open en eerlijkere werkomgeving ontstond. . Met het combineren van tekst, beelden en rich media in één omgeving maken ze zo naadloos marketingcontent."
Breng het potentieel tot bloei
Het is belangrijk om het onbenut potentieel in kleine bedrijven tot bloei te brengen, vindt Van den Gender. Dit om daadwerkelijk verschil te kunnen maken. "Ik zou kleine bedrijven op het hart willen drukken hun tools en bedrijfscultuur te analyseren en teamwork te stimuleren, zodat het volledige potentieel van zowel de werknemers als van de bedrijfsresultaten gaat bloeien en groeien."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief