Nieuws
Sterke groei occasionverkopen en import
11 juli 2018 - De occasionverkopen zijn in de eerste helft van 2018 sterk gegroeid. Autobedrijven verkochten (B2C) ruim 50.000 personenauto’s meer dan vorig jaar, een stijging van maar liefst 8,9 procent. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) groeiden ook, maar met 2,8 procent in het eerste half jaar beduidend minder sterk.
Door de economische groei geven consumenten sneller geld uit aan een andere auto. Autobedrijven kunnen steeds beter aan deze vraag voldoen door de toegenomen voorraad occasions.Dat blijkt uit cijfers van VWE.De markt voor lichte bedrijfsauto’s groeide vrijwel even sterk als bij personenauto’s. De verkopen door autobedrijven stegen in het eerste halfjaar met 8,8 procent. De goed draaiende economie zou hier een verklaring voor kunnen zijn.
Verkopen van de top drie modellen groeiden allen sterk in het eerste half jaar. Andere sterke groeiers waren de Renault Captur, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Citroën C1, Nissan Qashqai en Fiat 500. De rangorde binnen de top vijf bleef gelijk. Verkopen van vooral de Volkswagen Passat variant, Fiat Punto en Daewoo Matiz liepen sterk terug.
Import stijgt verder
De import van occasions is net als in voorgaande jaren sterk gegroeid. In het eerste kwartaal van 2018 werd er een recordaantal personenauto’s geïmporteerd. In het tweede kwartaal is deze groei afgezwakt, maar met een totaal van 57.590 personenauto’s zijn er 8.500 occasions meer geïmporteerd dan in het tweede kwartaal van 2017. De totale groei in de eerste helft van dit jaar kwam uit op 20.870 personenauto’s; 21,2 procent meer dan in de eerste helft van 2017.
De import van gebruikte bedrijfsauto’s neemt in verhouding nog sterker toe. Voor het eerst zijn er in een half jaar meer dan 10.000 lichte bedrijfsauto’s geïmporteerd. Bij zowel personen- als bedrijfsauto’s is de grote vraag vanuit de Nederlandse occasionmarkt een belangrijke aanjager voor import.
Import occasions
Vooral van verschillende SUV’s steeg de import van occasions in de eerste helft van dit jaar sterk. Het meeste bij de Renault Captur en Nissan Qashqai, die hierdoor beide zelfs in de top 5 terechtkwamen. Maar ook de Volvo XC60, Opel Mokka X en Volkswagen Tiguan werden veel meer naar ons land gehaald. Bij een aantal kleinere hatchbacks als de Opel Corsa, Renault Twingo en Kia Picanto liep de import wat terug, maar groot waren deze dalingen niet.
Groei export personenauto’s trekt aan
Voor het eerst sinds lange tijd is de export van gebruikte personenauto’s weer fors gestegen. De groei van 7,0 procent over de eerste helft van het jaar ligt ver boven de 0,8 procent groei die in 2017 over het gehele jaar werd gerealiseerd.
Opvallend is dat de export daalde naar de twee grootste markten van afgelopen jaren, Polen en Roemenië. Export naar Libië verdrievoudigde in het eerste helft van dit jaar, waardoor dit land helemaal naar de tweede plaats steeg. Andere grote groeimarkten waren Bulgarije, Oekraïne, Hongarije en Slovenië.
De export van lichte bedrijfsauto’s groeide met +1,1 procent licht. Export naar de belangrijkste markt Polen nam hier wel toe. Dit land heeft een inmiddels een aandeel van 25 procent binnen de exportmarkt voor bedrijfsauto’s. Naar diverse andere grote markten als Roemenië, Oekraïne, België en Duitsland nam de export daarentegen af.
Export occasions
De VW Golf is ook dit eerste half jaar de meest geëxporteerde occasion. Modellen waarvan de export in het eerste half jaar sterk groeide zijn de Skoda Octavia combi, Opel Astra, Peugeot 308 sw en Volkswagen Tiguan. Door deze groei keerde de Opel Astra terug in de top vijf. Vooral stationwagens en andere populaire middenklassers die in groten getale terugkomen vanuit lease worden nu veel geëxporteerd. Van de Peugeot 508 sw, Hyundai i20 en Audi A4 liep de export sterk terug.
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief