Nieuws
'Bedrijfsleven niet in staat jong talent te binden'
23 juli 2018 - Volgens 40 procent van de bestuurders zijn bedrijven onvoldoende in staat om jong talent te binden en te behouden. Samen met de veranderende marktomstandigheden (45 procent) en de veroudering van het personeelsbestand (41 procent), vormt dit volgens bestuurders de grootste bedreiging ten aanzien van het personeelsbeleid.
Dit blijkt uit het jaarlijkse Benchmarkonderzoek van Raet. Om jong personeel te kunnen binden is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met wat hen gelukkig maakt. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat generatie Y de werk-privé balans (65 procent) en leuke collega’s (61 procent) het vaakst noemt in de top drie belangrijkste factoren voor werkgeluk. Beloning en arbeidsvoorwaarden staan bij generatie Y relatief minder vaak in de top drie dan bij oudere medewerkers (56 procent vs. 64 procent).Aantrekkelijk werkgeverschap
Jong personeel blijkt niet honkvast te zijn. Het onderzoek laat zien dat de ruime meerderheid van generatie Y (64 procent) binnen nu en twee jaar verwacht te kiezen voor een andere baan. In hun zoektocht naar een nieuwe werkgever kijken zij net zo vaak als de oudere generatie naar salaris (49 procent), maar letten zij meer dan gemiddeld op uitdaging in het werk (47 procent vs. 32 procent), carrièremogelijkheden (negentien procent vs. vier procent) en het aanbod van trainingen en opleidingen (tien procent vs. Drie procent). Zaken waar generatie Y in mindere mate naar kijkt, zijn de eigen verantwoordelijkheid (acht procent) en de maatschappelijke relevantie van het werk (zeven procent). Dit terwijl 46 procent van de werkgevers juist de maatschappelijke relevantie van het werk en 40 procent de mate van verantwoordelijkheid aangrijpen om zich te onderscheiden als aantrekkelijk werkgever.
Peter Kuijt, kennismanager Talent Management bij Raet: "Om jong talent aan te trekken, is het belangrijk om u als werkgever direct goed te profileren. Het is zonde als een werkgever de focus legt op maatschappelijke relevantie en de mate van eigen verantwoordelijkheid, terwijl de generatie van de toekomst dit niet belangrijk vindt. Jonge professionals willen zich identificeren met een organisatie, dus laat zien waarom een organisatie zo leuk en boeiend is. Neem potentiële medewerkers mee in wat er achter de schermen van een bedrijf gebeurt via bijvoorbeeld social media. Laat zien wat ze kunnen verwachten in hun onboarding-proces en ontwikkelmogelijkheden. Wanneer de jonge medewerkers eenmaal binnen zijn, is het belangrijk dat ze geboeid blijven. Geef ze voldoende uitdaging in hun werk, beloon ze en laat zien dat u als werkgever dichtbij hen staat. Doe vooral ook wat u beloofd hebt en laat hun ontwikkeling niet ondersneeuwen door werkdruk of andere prioriteiten."
Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief