Nieuws
Een bedrijfsnaam bedenken kan nog best lastig zijn
13 augustus 2018 - Het is een van de eerste stappen bij het opzetten van een onderneming: het verzinnen van een pakkende bedrijfsnaam. Het logo komt later wel. Een bedrijfsnaam bedenken kan echter nog best lastig zijn.
Dat bewijzen onder andere de vele jaarlijkse aanpassingsverzoeken die bij de Kamer van Koophandel binnenlopen. Zo’n bedrijfsnaam moet dan ook aan een aantal vereisten voldoen. Sommige cruciale fouten blijken hierbij veelvuldig terug te keren: te productgericht, onvoldoende tijdloos of gewoon te onduidelijk. Het zette Jaro Broeklander van Ondernemers-effect.nl ertoe aan om een heus stappenplan te ontwikkelen dat een bedrijfsnaam bedenken een stuk eenvoudiger moet maken. Hij legt een en ander uit.Een checklist als startpunt
In een eerste stap verwijst hij naar de checklist van David Placek, de man achter het roer van het marketingbedrijf dat onder andere wereldspelers als Starbucks en BlackBerry in z’n portefeuille zitten heeft. "Een bedrijfsnaam hoeft niet altijd meteen voor het bedrijf te staan. Soms is een onverwachte bedrijfsnaam des te interessanter," steekt Broeklander van wal. David Placek gaf echter eerder al aan dat het het belangrijkst is dat de bedenker zo’n checklist in het achterhoofd houdt en er ook zelf een aantal vereisten aan toevoegt. Toch waarschuwt hij ook hier al voor een belangrijke fout: "Een bedrijfsnaam is helemaal niet de plek om grappig te zijn". Drie andere aandachtspunten die creatievelingen maar beter hanteren: kort maar krachtig, een duidelijk doel en relevant maar onverwachts.
Van brainstormsessie naar shortlist
Voor Broeklander gaat de zoektocht naar een geschikte bedrijfsnaam van start met een brainstormsessie. "Uhoeft dit zeker niet alleen te doen. Ook een creatieve kennis of een copywriter is zeker welkom," maakt hij meteen duidelijk. De brainstormsessie hoort in tientallen zo niet honderden potentiële bedrijfsnamen te resulteren. "Begin echter al snel met schrappen en beperk de lijst tot tien potentiële bedrijfsnamen," relativeert hij al snel.
Beschikbaarheid speelt een rol
Volgens Broeklander zal de beschikbaarheid natuurlijk een eerste belangrijke factor zijn. Toch moet het ook verder gaan dan dat: "Het is onverstandig om een bedrijfsnaam te kiezen die toch wel verdacht veel lijkt op een andere bedrijfsnaam." Voor wie echt niet kiezen kan, raadt hij uiteindelijk aan om een poll of doelgroeponderzoek te organiseren. Als alles goed is zou er uiteindelijk een beknopte selectie over moeten blijven. Hier dient men echter ook rekening te houden met andere criteria. "Vooral de lange houdbaarheid en de concurrerende kracht van de naam zijn belangrijk," geeft Broeklander aan.
Cijfers bewijzen moeilijkheid bedrijfsnaam
Het aanpassen van een bedrijfsnaam kan eenvoudig doorgegeven worden via een webformulier op de website van de Kamer van Koophandel. Ongeacht de eenvoudige procedure, heeft het aanpassen van een bedrijfsnaam grote gevolgen, waarschuwen specialisten. Zeker wat betreft de (online) vindbaarheid is dat het geval. Het feit dat jaarlijks een groot aantal bedrijven hun naam aanpassen, bewijst echter dat een bedrijfsnaam bedenken nog steeds heel lastig kan zijn. Ook een stappenplan zal lang niet altijd redding bieden. Ook dat laatste durft Jaro toe te geven. "Het bedenken van een mooie en pakkende bedrijfsnaam blijft ook dan nog steeds knap lastig en is niet op één, twee, drie gedaan," vat Broeklander samen.
Doorsturen | 5 | Nieuwsbrief