Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Werkgever stapt liefst direct uit WhatsApp groep met medewerkers

30 augustus 2018 - Met een vierde plek in het rijtje van meest gebruikte communicatiemiddelen op de werkvloer wint WhatsApp, na email, mobiele en vaste telefoon, terrein. Vooral millennials gebruiken de populaire app om contact te onderhouden met collega’s en zakelijke contacten.

Ondanks de populariteit van deze zakelijke communicatietool zorgt het gebrek aan gedragsregels ook voor wrijving op de werkvloer. Het is zelfs zo dat 46 procent van werkend Nederland het liefst direct uit zakelijke WhatsApp-groepen stapt. Tele2 deelt, op basis van onderzoek onder ruim 1500 werkgevers en werknemers tussen de achttien en 65 jaar, drie gedragsregels die het app-contact met collega’s kunnen verbeteren.
  
Zat er maar een Out of Office op WhatsApp
Email is nog steeds hét communicatiemiddel dat op de werkvloer het liefst wordt gebruikt, gevolgd door de telefoon (vast en mobiel). Ook voicemail, sms, LinkedIn en Skype zijn populair bij werkend Nederland. Opvallend is het gebruik van WhatsApp op de werkvloer. Slechts een kwart zit tegenwoordig niet in een werkgerelateerde app-groep. Ondanks de populariteit van dit communicatiemiddel beschikken weinig organisaties over gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer, waardoor collega’s zich regelmatig aan elkaar storen. Collega’s die buiten werktijd van alles delen in de werk-appgroep wekken het meeste irritatie op (41 procent), gevolgd door collega’s die overal op reageren, altijd het laatste woord hebben of communiceren met veel hoofdletters en uitroeptekens. Als gevolg hiervan zijn veel werknemers en werkgevers de appgroep liever kwijt dan rijk. En ondanks dat 43 procent van werkend Nederland de meldingen van berichten in de werk gerelateerde appgroepen al regelmatig ‘dempen’, snakt zelfs bijna één derde van de werknemers naar een Out of Office-reply op de app.
  
Ondanks irritatie toch verbondenheid
Ondanks een behoorlijke dosis irritatie, blijkt zakelijk WhatsApp-contact met collega’s toch ook aantoonbaar bevorderlijk voor de onderlinge relaties. De app zorgt in bijna de helft van de gevallen voor een betere band tussen collega’s. Bovendien heeft 50 procent van de ondervraagden sinds deelname aan de werkgerelateerde WhatsApp-groep een betere verstandhouding met het team. "Er is sprake van een haat-liefde verhouding," concludeert Barry Wissink, directeur Tele2 Zakelijk. "Hoe geliefd WhatsApp ook is, als gevolg van de ergernissen, verlangen we naar een Out of Office-reply op de tool. Dit gaat zelfs zo ver dat 54 procent van de werkgevers het liefst direct uit de zakelijke WhatsApp groepen wil stappen, net als 37 procent van de werknemers. Zakelijke inzet van WhatsApp lijkt ingegeven door de gewoonte vanuit privégebruik en wint snel terrein. Maar niet iedereen is hiervan gediend. Het is duidelijk dat zowel werkgever als -nemer moet aftasten hoe deze nieuwe vorm van bereikbaarheid iets toevoegt". 
 
Gouden gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer
In bedrijven waar (ongeschreven) WhatsApp-regels gelden, kwamen onderstaande drie gedragsregels als winnaar uit de bus.
 
1.Geen privéberichten delen in zakelijke app-groep
 
2.Niet een enkele collega aanspreken in de zakelijke app-groep, zoals bv.bij felicitaties.
 
3.Alle informatie in één bericht plaatsen, niet in separate berichten
 

Lees hier de WhatsApp opschoontips die Tele2 eerder presenteerde.
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Jeroen

31-08-2018 10:48  |  

Waarom zou je niet in een groep willen met je werknemers? Wil je laten zien dat je er boven staat? Er ontstaat een kloof. Uit diverse onderzoeken is toch gebleken dat er een betere werksfeer ontstaat wanneer je dichtbij je personeel staat. En dat komt de prestaties ten goede..

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.