Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kennen uw medewerkers de ‘WHY’ van uw bedrijf?

4 september 2018 - Betrokken medewerkers dragen bij aan een positief werkklimaat. Daarvoor is het belangrijk dat zij het doel van hun organisatie kennen. En het gevoel hebben hieraan bij te dragen. Toch weet slechts een kwart van de medewerkers wat deze ‘WHY’ is.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werkstress of werkplezier’ dat Schouten & Nelissen uitvoerde onder 1263 werkenden. 
Uit het onderzoek bleek bovendien dat organisaties veel meer kunnen doen om het werkklimaat te verbeteren. Werken aan een positief werkklimaat levert organisaties veel op: medewerkers ervaren binnen een positief werkklimaat minder werkdruk en werkstress.
Daarbij nemen medewerkers binnen een positief werkklimaat meer regie in het werk en zijn ze meer vitaal en bevlogen. Dat draagt bij aan een wendbare en innovatieve organisatie. Voor een goed werkklimaat zijn een aantal elementen van belang.
 
24 procent ervaart waardering
Naast duidelijkheid over het doel van de organisatie, zijn onder andere erkenning, waardering en een goede samenwerking van die elementen. Ook daar valt nog veel te winnen. Slechts 24 procent van de respondenten ervaart daadwerkelijk waardering voor het werk en een derde vindt dat de organisatie samenwerking bevordert.
 
De hype van de ‘WHY’
Jessica van Wingerden, Directeur Organisatieontwikkeling bij Schouten & Nelissen, over de resultaten: "Als organisatie kunt u echt wat doen om een positief werkklimaat te creëren. Organisaties laten hier nog veel liggen. Neem nu het hogere doel van de organisatie. Na de hype in managementboeken over de WHY en de opbrengsten hiervan zou men verwachten dat managers hier veel gerichter aan werken. In de praktijk blijkt dat mensen daar nog relatief weinig van terugzien." Werk aan de winkel dus voor veel organisaties, volgens Van Wingerden. "Een werkklimaat dat weinig motiverend en waarderend is, brengt serieuze problemen met zich mee. Het vergroot de kans op werkstress en ongewenst gedrag en daarmee het risico op burn-out."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

peterr ZZP-BOEKHOUDER

5-09-2018 08:38  |  

Elke zzp' er die de Why van zijn bedrijf kent en uitdraagt weet klanten te binden en te inspireren, of niet, dat kan ook natuurlijk.

Is de WHY de zzp' er te ontlasten van zijn boekhouding en hem/haar alle zorgen uit handen te nemen dan zal dat een soort klant aantrekken. Is je WHY daarentegen alleen online contact, dan tref je ws een andere klant.

Wil je als zzp'er inspireren en succesvol zijn dan is het slim je WHY te weten.

Zet eens op papier wat je doet en waarom en voor wie.Wat je doel is en waar je in gelooft. Waarom zzp' ers voor jouw bedrijf moeten kiezen, waarom jij je onderscheidt.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.