Nieuws
Meer zzp'ers willen lid worden van club
5 september 2018 - Ondanks dat zzp'ers er bewust voor kiezen om zelfstandig te werken, zoekt de meerderheid toch graag het gezelschap op van andere ondernemers. Op de vraag wat zzp'ers het belangrijkste vinden aan buitenshuis werken staat het ontmoeten van branchegenoten met stip op een: meer dan een derde kiest dit als belangrijkste aspect.
Ook is het aantal zzp'ers dat aangeeft een voordelig lidmaatschap van een flexwerkplek aan te willen gaan bijna verdubbeld sinds vorig jaar. Een opvallend resultaat, omdat de organisatiegraad van werknemers de afgelopen decennia juist steeds verder afneemt en inmiddels op slechts 24 procent staat. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.248 zzp’ers in opdracht van HNK.Vergeleken met vorig jaar is het aantal zzp'ers dat geïnteresseerd is in een membership van een club waarbij je gebruik kan maken van alle faciliteiten die een flexwerkplek biedt bijna verdubbeld. Gaf in 2017 bijna een op de vijf zzp'ers aan hier interesse in te hebben, dat aantal is nu ruim een op de drie.
Remco Boelens van HNK merkt dit ook: "Het communitygevoel is voor veel ondernemers een belangrijke reden om naar een flexwerkkantoor te komen en een membership af te sluiten."
Zzp’er doet graag contacten op
Het ontmoeten van branchegenoten geldt voor zzp'ers nog steeds als belangrijkste reden om buitenshuis te werken. Opvallend is dat het aantal zzp'ers dat belang hecht aan de hogere mate van productiviteit buitenshuis flink gestegen is, vergeleken met vorig jaar. Het imago van de locatie is juist minder belangrijk geworden voor zzp'ers.
Productiviteit belangrijker geworden voor zzp'er
Gaf vorig jaar ongeveer een op de vijf zzp'ers aan dat zij productiviteit een belangrijke reden vonden om buitenshuis te gaan werken; nu is dat bijna een op de drie. Dit kan uiteenlopende verklaringen hebben. Wellicht heeft de zzp'er er nu meer moeite mee om thuis efficiënt te werken.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.248 zzp’ers in Nederland. Onderzoek van ZZP Barometer is bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp'ers die Nederland kent (KvK, april 2018).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief