Nieuws
Ondernemer doet het goed op sociale media
22 april 2011 - Een derde van de ondernemers die aanwezig zijn op sociale media, doet dit met een omzetdoelstelling in hun achterhoofd. 60 procent van deze ondernemers realiseert deze doelstelling ook daadwerkelijk en zag de omzet met gemiddeld twaalf procent stijgen dankzij sociale media.
Op het gebied van relatiebeheer en personeelswerving scoren ‘sociale’ ondernemers zelfs nog beter. Daar haalt ruim 90 procent van de ondernemers hun eigen doelstelling. De juiste mix van middelen is het meest doeltreffend. Dit blijkt uit het EIM onderzoek ‘Mix & match’; het gebruik van digitale media in het MKB'.Doelstellingen bepalen middelen
Ondernemers moeten goed voor ogen houden welke doelstellingen zij met digitale media willen realiseren en welke middelen zij hiervoor inzetten; de juiste mix gebruiken van digitale media afgestemd (match) op de doelstellingen die je wilt bereiken. Ondernemers kunnen putten uit een scala van digitale mogelijkheden zoals website, e-mail apps, SMS, Twitter of sociale media.
Aanwezig en actief
Winst lijkt er nog te behalen bij het stimuleren van meer ondernemers om gebruik te maken van sociale media en daar ook actiever op te zijn. 30 procent van de ondernemers maakt gebruik van sociale media. Ondernemers zijn daarnaast vaker passief op sociale media dan actief, dat wil zeggen actief nieuwe contacten leggen of bijvoorbeeld actief te zijn op een forum om daarmee interesse en bewustwording te creëren voor het product of dienst.
Website minder effectief
Voor wat betreft het inzetten van een website geeft vijftien procent van de ondernemers aan dat de website dat het gebruik ervan nog niets heeft opgeleverd. De website voldoet kennelijk nog niet aan hun verwachtingen die zij vooraf hadden. Vijf procent van de ondernemers weet niet wat de website heeft opgeleverd of geeft aan dat dit niet te meten is. De meeste bedrijven geven aan de website meer klanten (58 procent) en een beter imago (46 procent) heeft opgeleverd.
Uitgekiende mix
Het is voor ondernemers dus van belang om vooraf goed na te denken over welke doelstellingen u wilt bereiken en welke digitale media daarbij kunnen helpen. Dit is natuurlijk ook sectorafhankelijk. Zo is het gebruik van sociale media veel groter in de zakelijke dienstverlening (49 procent) dan in de bouw (dertien procent). In de consumentgerichte sectoren (logies, consumentenartikelen) is het websitebezit (meer dan 80 procent) ook veel hoger dan in de bouw (minder dan 50 procent). Belangrijkste vraag voor de ondernemer: waar zit mijn klant: hoe kan ik die het beste bereiken (digitaal of niet) en welke (digitale) media kan ik het beste inzetten om de klant te bedienen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief