Nieuws
Nederland wil meer samenwerking bij dienstverlening
22 april 2011 - Nederland wil op het gebied van dienstverlening intensiever gaan samenwerken met Duitsland. Alleen door het afbouwen van markthindernissen en een eenvoudiger toegang tot de aangrenzende arbeidsmarkt kunnen beide landen hun groei op de dienstverleningsmarkt voortzetten.
Dat zei minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Maxime Verhagen vorige week ter gelegenheid van een ondernemersforum van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Berlijn.Verbeterde marktvoorwaarden
Op Europees niveau zou de economie door verbeterde marktvoorwaarden met ongeveer 140 miljard euro kunnen groeien, zo vervolgde Verhagen. Nederland wil daarom meer dan ooit met Duitse ondernemingen, overheden en onderzoeksinstituten samenwerken. Verhagen noemde als voorbeeld de samenwerking met de deelstaat Noordrijn-Westfalen op het gebied van elektromobiliteit. Ook digitale koppeling is een bestanddeel van de toekomstige strategie.
Miljarden omzet
Verschillende Nederlandse dienstverleners maakten van het forum gebruik om zich aan Duitse zakenpartners voor te stellen. In 2010 importeerde Duitsland dienstverleningen ter waarde van meer dan tien miljard euro uit Nederland. Tegelijkertijd exporteerde de Bondsrepubliek diensten ter waarde van meer dan zes miljard euro. "Dat zijn indrukwekkende getallen, maar er is nog ruimte voor verbetering," aldus DNHK-voorzitter Dick de Boer. Nederland is de op één na belangrijkste handelspartner van Duitsland. Veel Nederlandse dienstverleners zijn in Duitsland marktleider, zoals de online-bank ING-DiBa, uitzendbureau Randstad en musicalorganisator Stage Entertainment (VandenEnde).
Geen alternatief voor export
Voor een klein land als Nederland bestaat er geen alternatief voor export, benadrukte Bernard Wientjes, directeur van werkgeversorganisatie VNO-NCW, tegenover de meer dan 130 toehoorders van het forum, waar verschillende vertegenwoordigers van grote ondernemingen hun opwachting maakten. "Dat betekent ook dat we juist de relatie met ons belangrijkste partnerland Duitsland moeten onderhouden," aldus Wientjes. "Nederlanders bezitten de bijzondere eigenschap hun eigen succesformules kritisch te bekijken en zich op hun doelmarkten geheel aan de behoeften van hun klanten aldaar aan te passen. Dat is het geheim van hun internationale succes." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief