Nieuws
Bedrijven nog zoekend naar beveiliging tegen digitale fraude
17 oktober 2018 - Acht procent van de Nederlandse bedrijven is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van digitale fraude. Maar liefst 62 procent hiervan is slachtoffer van phishing - via de mail of telefoon. Ransomware volgt daarna en is voor één op de vijf ondernemers de oorzaak.
Maar liefst vijftien procent schat in het komende jaar slachtoffer te worden van digitale fraude. Bedrijven geven zichzelf gemiddeld een 7,2 op het gebied van digitale veiligheid. Maar zijn nog wel zoekende naar de juiste manieren om hun bedrijf te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO, uitgevoerd door GfK onder ruim 300 Nederlandse bedrijven.Maatregelen vallen tegen
Bijna de helft van de ondernemers vindt dat zijn bedrijf goed op de hoogte is van de risico's van digitale fraude en dat ook alle maatregelen zijn genomen om de risico's te minimaliseren. Maar de genomen maatregelen vallen in de praktijk tegen. Zo deelt alsnog een derde onderling zijn pincode of wachtwoord met andere collega's. En maar liefst twee derde van de medewerkers ontvangt geen instructies over hoe ze kunnen bijdragen aan de digitale veiligheid van het bedrijf. Bij één op de vijf bedrijven is er specifiek iemand aangesteld als verantwoordelijke voor digitale veiligheid.
Behoefte aan informatie
Ondernemers hebben behoefte aan informatie over het optimaliseren van hun digitale veiligheid, maar zijn vooral ook op zoek naar meer inzicht in hoe fraudeurs te werk gaan. Ze maken zich vooral zorgen over malware (50 procent), dit komt bij één op de zes slachtoffers voor. Op de voet gevolgd door het veelvoorkomende phishing (47 procent) en ransomware (43 procent). Maar liefst 83 procent wil bijvoorbeeld van hun bank fraude-alerts met actuele informatie over risico's ontvangen en bijna driekwart vindt een online checklist waardoor ze direct inzicht hebben in de digitale veiligheid van hun bedrijf interessant.
Samen werken aan veiligheid
Volgens Leonie Kemper, digital expert Commercial Banking ABN AMRO, laten deze uitkomsten duidelijk zien dat er continu werk aan de winkel is: "Fraudeurs verzinnen steeds nieuwe dingen om digitaal in te kunnen breken. We zien zo bijvoorbeeld steeds vaker CEO fraude, waarbij een fraudeur zich voordoet als veelal de CEO en dan uit naam van deze persoon vraagt aan een medewerker om een directe betaling te doen waarbij strikte vertrouwelijkheid vereist is. De fraudeur leest zich steeds beter in; de taal sluit vaak goed aan bij het bedrijf en de bedragen die gevraagd wordt zijn ook normaal. Maar liefst 40 procent van de ondernemers heeft hier echter nog nooit van gehoord." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief