Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Tien tips om van uw urenfabriek een bedrijf te maken in 2019

20 november 2018 - Veel ondernemers hebben, of maken, geen tijd om plannen te maken voor het nieuwe jaar maar gaan gewoon door. Want er zijn deadlines, afspraken en 1001 andere dingen te doen. Maar als u doet wat je altijd deed, krijg u wat u altijd kreeg.

Wilt u volgend jaar groeien en geen urenfabriek meer zijn? Maak dan een actieplan en volg deze tips, want ondernemen kunt u gewoon leren. Dat is het advies van Bart van den Belt, bekend als spreker en oprichter van de Zakelijk Succes Academie.
‘Ondernemen is nou eenmaal iets dat in uw bloed moet zitten,’ is een aanname die veelal wordt gebruikt om iemands succes dan wel falen te verklaren. Niets is minder waar, zegt Van den Belt. Zijn visie is dat ondernemen een vak is, en vakmanschap is een kwestie van het opbouwen van de juiste kennis, vaardigheden en ervaring. De ondernemersexpert zette tien tips op een rijtje die veel ondernemers kennen maar te weinig mee doen.
 
1. De kunst van het ‘niks’ doen
Plan tijd om inzichten te verkrijgen in plaats van continu door te blijven hollen (waarheen?). Neem een voorbeeld aan ondernemer Warren Buffet, die het grootste deel van zijn tijd bezig was om inzichten te krijgen in zijn markt. Nu moet er natuurlijk gewoon brood op de plank komen maar u kan hier een begin mee maken. Plan een volle dag om eens stil te staan bij waar u mee bezig bent, wat er in de wereld gebeurt en hoe uw bedrijf daar (nog) in past. Bekijk ook eens kritisch waar u geld mee verdient en aan spendeert. Wedden dat zo’n dag lucratief is?
 
2. Marketingplan
De meeste gemaakte fout van ondernemers: geen marketingplan maken. Iedereen weet het, slechts weinigen doen het. Wilt u echt groeien, laat marketing dan ook een volwaardig onderdeel van uw werk zijn en laat het niet op toeval aankomen. Bovendien is het erg duur als u ingaat op ad hoc aanbiedingen en last minute deals die weinig opleveren en vooral geld kosten. Maak het eenvoudig en stel een kalender op en vul per maand in wat u wil bereiken, welke middelen u inzet en hoeveel budget u hiervoor hebt. Het is uw bedrijf, uw visie: wees dus ook de kapitein die bepaalt wat het imago is.
 
3. Hoofdpijndossiers
Neem voor eens en altijd afscheid van hoofdpijndossiers. Een inkoppertje? Wedden dat u nog een paar van die dossiers op de plank hebt liggen? Zorg er voor het einde van het jaar voor dat u hier korte metten mee gemaakt hebt. Dat lucht op, geeft ruimte voor nieuwe dingen en maakt u sterker als ondernemer.
 
4. Leer, luister en lach
 
Uw onderneming kan niet harder groeien dan dat u zich ontwikkelt. Zet dus op een rijtje op welk gebied u u  verder wil ontwikkelen in 2019. Maak er echt tijd voor om uzelf beter te maken als ondernemer. Zijn er webinars of evenementen die leerzaam kunnen zijn? Systemen of vaardigheden die u onder de knie wil krijgen? In 2019 gaat u ze gewoon leren. De kosten kunnen u misschien afschrikken maar bedenk dat u ze af kunt trekken van de belasting, dat maakt het al veel aantrekkelijker.
 
5. Aandacht voor…klanten
 Neem in 2019 echt de tijd voor klanten. Veel ondernemers zijn superdruk maar niet altijd met hun klanten. Investeer tijd om erachter te komen welk probleem u nu echt voor ze oplost, waar de pijnpunten liggen en of u echt levert waar ze om vragen. Plan in uw kalender ook wekelijks een uurtje om enkele klanten te bellen (niet mailen!) om bij te praten. Die tijdsinvestering verdient u 100 procent zeker terug, het is tenslotte nog altijd goedkoper om klanten te behouden dan nieuwe te vinden.
 
6. Niks te wensen met de goede mensen
Zorg er in de eerste plaats voor dat u met de goede mensen werkt en vervolgens dat u goed voor hen zorgt. Onderschat de waarde van een goede werknemer die loyaal is niet. Dat betekent niet dat u de hoogste salarissen moet betalen maar een goede werkomgeving moet creëren waar zij zich gewaardeerd voelen. Kijk voor 2019 wat u kan doen om werknemers beter te maken en betrek ze bij uw plannen, doelstellingen en strategie.
 
7. Standaardiseer uw verkoopproces

Sales kost veel tijd: offerte hier, plannetje daar. Standaardiseer het sales proces dan ook optimaal. Het is niet ingewikkeld, scheelt in 2019 een hoop tijd en komt professioneler over. Maak die standaard offertes, een Q&A met de meest gestelde vragen en een bevestigingsmail. Werkt u veel op urenbasis? Probeer dan toch zoveel mogelijk met pakketten van werkzaamheden te werken. Zowel voor de klant als voor uzelf geeft dit helderheid en overzicht.
 
8. Money wise 
Stuur op cijfers en op cashflow. Ondernemingen die groeien krijgen niet alleen te maken met hogere omzetten maar ook met hogere kosten. Meer risico dus. Maak een financieel plan zodat u precies weet hoeveel omzet u iedere maand moet halen maar ook welke cashflow er continu moet zijn. Het kan een oplossing zijn om vooruit te factureren of om het totaalbedrag te splitsen in maandbedragen.
 
9. Onderscheidend vermogen

Toen u voor uzelf begon was dat vanuit een gedachte, een inzicht of een visie. Weet u nog wat dat was? Zorg dat dit weer op uw netvlies komt want dit was uw onderscheidend vermogen. Wat maakt uw bedrijf anders dan anderen? Maak dit concreet en gebruik het in uw communicatie en marketing. Klanten willen een bedrijf met een eigen verhaal, niet het zoveelste bedrijf dat zegt ‘professioneel’, ‘betrouwbaar’ en ‘innovatief’ te zijn. Vindt u het lastig om erachter te komen wat u anders maakt? Gebruik dan de bekende Golden Circle methode van Simon Sinek. Die helpt u te verwoorden waarpom u doet wat u doet en hoe u dat doet.
 
10. Doen!
 De belangrijkste tip is: doen! U kunt duizenden tips lezen maar daar alleen wordt u niet beter van. Het gaat erom dat u de mouwen opstroopt, uit uw comfortzone komt en veranderingen doorzet. Kies voor het nieuwe jaar enkele tips en ga hiermee aan de slag. Want van goede voornemens alleen is nog nooit iemand beter geworden.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.