Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Niet alle branches profiteren van Black Friday

27 november 2018 - In al het Black Friday geweld blijkt dat lang niet alle branches meer verkopen. Supermarkten profiteren bijvoorbeeld nauwelijks tot niet. Het aantal verkopen in het Black Friday weekend is onder Nederlandse supermarkten slechts 0,4 procent hoger ten opzichte van een regulier weekend.

In België is er zelfs sprake van een daling van 1,2 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Stocard. Met bijna twee miljoen gebruikers in Nederland en 1,1 miljoen gebruikers in België, heeft Stocard inzicht in de belangrijkste retail-data – zo ook het Black Friday weekend.
Naast supermarkten lijken ook bouwmarkten niet heel goed te scoren: in Nederland is er een stijging van 7,4 procent te zien, in België een stijging van 2,4 procent. Waar supermarkten en bouwmarkten vrijwel niet profiteren van de Amerikaanse feestdag, blijken andere branches er juist de vruchten van te plukken. Zo steeg het aantal verkopen in de Nederlandse elektronicabranche met 83,7 procent. Hiermee loopt Nederland voor op Europees gebied, waar het aantal verkopen in totaal met 73,4 procent steeg. Ook in België is een stijging te zien, maar deze is met 36,7 procent aanzienlijk kleiner. De modebranche doet het zowel in Nederland als België vrijwel even goed: het aantal verkopen is hier respectievelijk met 25,1 en 30,9 procent gestegen. 

Niet investeren, toch profiteren
Uit het onderzoekt blijkt dat het Black Friday fenomeen in Nederland populairder is dan in België. Hoewel de trends in beide landen vergelijkbaar zijn, zijn de cijfers uit België minder extreem. Daarnaast valt het op dat zelfs de retailers die nauwelijks tot geen Black Friday acties doen, toch meeprofiteren van de ontstane drukte. Zo hebben de Nederlandse moderetailers zonder acties op de vrijdag alsnog een dubbel aantal verkopen gerealiseerd.

Meeste aankopen op vrijdag
Emile Muijsson, Sales Director Benelux bij Stocard: "Hoewel Black Friday in essentie alleen op de vrijdag valt, kiezen veel retailers ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te verspreiden. We zien echter dat de vrijdag zelf verreweg het meest succesvol is qua stijging in het aantal verkopen. Ondanks dat retailers die geen acties houden vaak wel meeprofiteren van de Black Friday drukte, raden wij daarnaast alle retailers aan de komende jaren wel in te spelen op Black Friday. Dit verhoogt namelijk de kans op een nog groter aantal verkopen."

 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.