Nieuws
Twintig manieren waarop bedrijven Twitter gebruiken
23 september 2010 - Twitter is de snelstgroeiende communicatietool in de geschiedenis en bedrijven kunnen er niet langer omheen. Maar hoe gebruiken ondernemingen Twitter precies? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Hieronder twintig voorbeelden, verzameld door BusinessWeek. Wie weet zit er een voorbeeld bij dat ook u toe kunt passen.IBM: een grote nieuwsbrief
De grootste technologiefabrikant ter wereld is ook de grootste twitteraar. Meer dan 1.000 medewerkers in verschillende landen gebruiken Twitter om met elkaar en met hun klanten te communiceren. Via Twitter delen ze hun kennis en ze gebruiken het medium als een grote nieuwsbrief waarmee ze informatie razendsnel kunnen verspreiden. Het gebruik van Twitter is niet van bovenaf opgelegd. Er is ooit een medewerker mee begonnen, de rest volgde vanzelf.
Sodexo: efficiënte werving en selectie
Deze cateraar loopt normaal gesproken niet voorop met technologische toepassingen maar Sodexo wist Twitter (in combinatie met andere sociale media) effectief in te zetten om nieuwe managers aan te trekken. Het begon met een ex-stagiair die via Twitter meldde graag weer voor het bedrijf aan de slag te gaan. De recruiters van Sodexo vonden nog dezelfde dag een nieuwe baan voor hem. Sindsdien gebruikt het bedrijf Twitter om traffic te genereren voor hun banensite.
Comcast: laten zien dat ze om klanten geven
In moeilijke tijden, wordt service cruciaal. Snijden in de klantenservice kan dodelijk zijn voor de klanttevredenheid. Comcast, een onderneming die om die reden te maken had met een dalende klanttevredenheid, begon daarom met een klantenservice via Twitter. Op deze manier stonden klanten niet langdurig in de wacht. Bovendien konden ze via Twitter volgen dat de klantenservice daadwerkelijk bezig was hun probleem op te lossen. Hun klanttevredenheid steeg explosief. En dat alleen dankzij Twitter.
The Coffee Groundz: lokaal nieuws
Deze buurt coffeeshop veroverderde klanten en populariteit via Twitter. Als een van de eerste bedrijven gebruikten ze Twitter als bestelkanaal. Ook kondigen ze evenementen en kortingen aan via Twitter. Dit leverde honderden extra klanten op.
Dell Outlet: oude voorraden goedkoop weggewerkt
Dell verkoopt via Twitter oude computers die normaal moeilijk of alleen tegen hoge kosten te slijten zijn. Ze posten berichtjes voor koopjesjagers over beschikbare computers en bieden kortingsbonnen. De omzet bedroeg in het eerste jaar al twee miljoen dollar.
Zappos: twitteren over de bedrijfscultuur
Zappos verkoopt online schoenen, kleding en accessoires – met bijna geen marketingbudget. In plaats daarvan communiceert het bedrijf via Twitter en andere sociale media dat ze een bedrijf zijn met een passie voor dienstverlening.
Henry Ford Hospital: operatie volgen via Twitter
In februari 2009 voerde dit ziekenhuis de eerste operatie uit die live te volgen was via Twitter. Dit was bedoeld voor educationele doeleinden maar de tweets verspreiden zich razendsnel en werden uiteindelijk opgepikt door de traditionele media. Het onbedoelde gevolg was een sterk verbeterde reputatie van het ziekenhuis. Steeds meer patiënten wilden daar geopereerd worden en ineens wilden er veel meer artsen aan de slag. Inmiddels zijn er veel meer operaties van diverse ziekenhuizen te volgen via Twitter.
Starbucks: gesprekken in een wereldwijd café
Starbucks is een logo twitteraar. De man die hierachter zit, Brad Nelson, is een trouwe werknemer die al sinds 1998 voor het bedrijf werkt. Zijn tweets lijken op de gespreksfragmenten die je op zou kunnen vangen in de coffee shop om de hoek. Nelson ziet de aanwezigheid van de onderneming op Twitter als een logische extensie van de favoriete uitspraak van de CEO: je gaat naar Starbucks voor de mensen, niet voor de koffie.
Pitney Bowes: een menselijk gezicht
Pitney Bowes is een postbedrijf dat onlangs ook in software en dienstverlening gestapt is. Sinds kort houdt het zich actief bezig met Twitter. Intern om de samenwerking te verbeteren, extern om nieuwe ideeën op te doen. Maar Twitter wordt vooral gebruikt om de onderneming een menselijk gezicht te geven.
Stocktwits: een community van beursanalisten
Twitter begon aan zijn opmars toen veel investeerder vervreemd raakten van Wall Street omdat ze het gevoel hadden dat transparantie daar ver te zoeken was. Een aantal handelaren en investeerders sloegen de handen ineen en begonnen een eigen community op Twitter. Hier delen leden tips met elkaar. Openheid is vereist. Iedereen moet zijn aandelenpakket openbaar maken en wordt beoordeeld door de andere leden. Degene met de beste score wordt de community-leider.
CrowdSPRING: een omgekeerde veiling voor grafisch ontwerpers
CrowdSpring.com is een website waar potentiële kopers een ontwerp aan kunnen vragen voor een logo, website of ander grafisch onderwerp. Ze stellen een deadline in een de maximale prijs die ze willen betalen. leden van de talentpool kunnen vervolgens een ontwerp indienen. Alle marketingactiviteiten hiervoor verlopen via Twitter.
Ford Motors: damage control
Scott Monty, hoofd Sociale Media van Ford Motors gebruikte Twitter heel effectief om een potentiele PR-nachtmerrie in de kiem te smoren. In december 2008 dreigde een juridisch misverstand over Ford-fansites te escaleren op Twitter. Monty ging op onderzoek uit en presenteerde de juiste informatie. Toen de stofwolken opgetrokken waren, bleek dit de reputatie van Ford alleen maar ten goede gekomen te zijn. de fans waren blij dat de onderneming naar hen geluisterd had en zo goed gereageerd had.
United Linen: crisiscommunicatie
United Linen is een stomerij. Toen er vorig jaar een storm uitbrak, de wegen onbegaanbaar werden en de telefoon uitviel, bracht de onderneming haar klanten via Twitter op de hoogte van de nieuwe bezorgdatum van hun linnengoed.
Home Depot en Whole Foods: aanwezig in een crisis
Tijdens het orkaanseizoen in 2008 aan de Amerikaanse Golfkust brachten twee ondernemingen hun klanten via Twitter op de hoogte van het feit dat zij open waren. Home Depot bleef open om mensen te voorzien van noodgenerators en noodrantsoenen en sloot zijn deuren pas toen anderen het allang opgegeven hadden. Whole Foods bleef drinkwater aanbieden. Beide stuurden ze ook informatie over de storm naar hun volgers, vaak lang voordat de traditionele media hier melding van maakten. Toen de storm ging liggen, lieten hun dankbare klanten de concurrentie maar al te graag links liggen om de ondernemingen die hen zo goed geholpen hadden tijdens de storm te steunen.
Carl's Jr: Branded Tweeting – pratende logo’s
Deze hamburgerketen communiceert met haar Twittervolgers in de vorm van het bedrijfslogo. Dit stelt de doelgroep van de onderneming voor en communiceert in diens naam. Weer eens iets anders dan dure animaties in tv-commercials en dat tegen minimale kosten.
Mayo Clinic: verdedig de identiteit
De wereldberoemde kliniek werd bijna gedwongen zich bezig te houden met sociale media toen iemand hun online image bedreigde. Iemand ontwierp een flitsend logo dat precies leek op dat van Mayo, behalve dat het iemand liet zien die geëxecuteerd werd op een elektrische stoel. Mayo sloot zich aan bij Twitter om te voorkomen dat iemand nogmaals haar identiteit zou stelen. Sindsdien gebruikt de kliniek het platform ook om gezondheidskwesties te bespreken.
Seesmic: begin een bedrijf met bijna geen budget
Seesmic is een videoversie van Twitter. Mensen kunnen hier gratis korte webcamfilmpjes uploaden waarop anderen kunnen reageren via video of tekst. Binnen een jaar heeft het bedrijf meer dan twee miljoen gebruikers weten te bereiken en dat bijna helemaal gratis. Dit is bijna helemaal te danken aan de Twitterberichtjes van de charismatische oprichter van het bedrijf.
Jim Long: begin een nieuw bedrijf met behulp van uw bestaande reputatie
Jim Long was veertien jaar cameraman bij NBC. Nu gebruikt hij zijn enorme populariteit op Twitter om een nieuw bedrijf op te richten.
RedMonk: geef advies
RedMonk is een open-source analistenfirma met gerenommeerde klanten, waaronder IBM, Dell, HP, Adobe en Nortel. Er werken maar vier mensen en die zitten verspreid over drie landen. Ze spreken elkaar bijna alleen via Twitter en bijna al die gesprekken zijn door iedereen te volgen. De nieuwste medewerker is zelfs gevonden via Twitter.
Pistachio Consulting: kom onder uw steen vandaan
Tot 2007 had vrijwel niemand gehoord van Laura Fitton, een consultant op het gebied van thuiswerkplekken. Tot ze Twitter ging gebruiken. Dat deed ze zo enthousiast en passioneel dat ze een van de bekendste consultants op het gebied van zakelijk Twittergebruik is geworden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief