Nieuws
'Te veel bedrijven hebben achterhaald businessmodel'
19 december 2018 - Business-hacker Denis Doeland roept bedrijven op om hun businessmodel aan te passen aan de relatie-economie. Veel marketeers zouden er volgens Doeland niet bij stilstaan dat hun vakgebied ingrijpend is veranderd.
In zijn nieuwe boek Digitaal Vermogen, de kracht, macht en potentie legt de voormalig ID&T-er uit hoe organisaties met de theorie over de relatie-economie nieuwe verdienmodellen kunnen ontwikkelen en huidige kunnen versnellen.Onder meer dj Hardwell gebruikt de theorie van Doeland, die twintig jaar bij ID&T werkte en inmiddels gastdocent is bij diverse hogescholen.
Relatie-economie biedt bedrijven kans
"We bevinden ons inmiddels in de relatie-economie. Door de komst van technologie als social media, kunnen consumenten een relatie aangaan met bedrijven en organisaties. Zij zouden deze relatie centraal moeten stellen in hun businessmodel, in plaats van de kortetermijnwinst. Mijn stelling: hoe beter de relatie met klanten en fans is onderhouden, hoe meer kans een bedrijf op succes of zelfs ook maar overleven heeft," aldus Doeland.
In het boek pleit de business-hacker ervoor dat deze fan- en klant-relaties meegenomen worden in bedrijfswaarderingen. "De relatie met fans en klanten is een indicatie voor toekomstige kasstromen en nieuwe verdienmodellen. Daarom hoort deze data een plek op de balans te krijgen. Deze vorm van goodwill (toekomstige, nog niet contant gemaakte kasstromen) is het Digitaal Vermogen."
Marketing verandert, marketeers nog niet
Doordat consumenten relaties aangaan met consumenten, kunnen marketeers inzetten op de data die vrijkomt uit deze relaties. "Toch zijn er nog veel marketeers die denken marktaandeel te kunnen behouden door te adverteren, in plaats van zich bezig te houden met innovatie. Waarom investeren ze niet in chatbots en andere vormen van automatisch, digitaal contact met fans en klanten?"
Om marketeers, bedrijfseigenaren en andere geïnteresseerden op gang te helpen, deelt Doeland zijn stip op de horizon. Hierin komt slim gebruik van innovatie en het begrijpen van de relatie-economie samen: "Uiteindelijk moeten organisaties ernaast streven om al hun (potentiële) fans en klanten binnen het digitale ecosysteem te (her)kennen en in staat zijn om automatisch met hen te communiceren. Alleen zo valt de relatie optimaal te onderhouden om aan de behoefte te voldoen van eenieder die zich in het ecosysteem begeeft."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief